2017-04-29 Mina beställda glasögon har redan kommit till Jirawat Optical...

Jag beställde mina progressiva glasögon samt nya läs- och datorglas till mina gamla läsglasögon i tisdags eftermiddag och idag har de redan kommit. Enligt Jirawat trodde hon att de skulle bli klara först i början på nästa vecka men så snabbt gick det med andra ord...
 
Till mina progressiva glasögon valde jag Kodaklinser, som har lika bra kvalitet som Hoya när det gäller progressiva glas, men är markant billigare trots det, samt en lätt och diskret båge.
 
Jag gillar inte alls att bära glasögon och det var flera år sedan som jag sist bar ett par progressiva glasögon som jag dessutom knappt använde fast de var ursnygga och svindyra och inköpta i Stockholm. De passar mig dock inte mig längre synmässigt och det är bara att inse att de är passé för evigt.
 
Nu har jag insett att det återigen är det bästa valet för min del är progressiva glasögon då jag börjat se sämre på nära håll och lite oskarpt på långt håll. Jag är ju i vart fall drygt 65 år så det är väl dags att inse att min tidigare falkblick börjat åldras samt att jag har ett brytningsfel (astigmatism( som kan ställa till det lite.
 
Nu får jag vänja mig och det tar ca 2 dagar innan jag tycker att de ger en optimal effekt och jag slipper känna som om jag trampar luft när jag tittar i marken. Nu gäller det att tänka på gångstilen och sträcka på kroppen och lyfta blicken en bit framåt. I vart fall ser jag bättre och jag kommer att ha på dem ett par timmar om dagen minst till en början så jag vänjer mig. De är även fotokromatiska för att hjälpa mig vid starkt solljus när jag inte väljer att bara ha solbrillor. 
 
Mina "gamla" bågar för läsglasögon har fått nya glas av märket Hoya och dem kan jag även använda vid datorarbetet då de är bättre anpassade för detta ändamål än mina progressiva.
 
Jag är mycket nöjd med Jirawat Optical och skulle jag behöva hjälp av något slag finns de ju i min närhet här i Huay Yang. Tack för att ni finns!
 
Det finns inte allt i Huay Yang, bara det bästa :-D 
 
 

Kommentarer:

1 Birgitta S:

Snyggt! Bar att fixa synunderökning i Sverige o sen handla hemma till mkt bättre pris. Jag har samma problem gillar inte glasögon men nu sitter jag i smeten progressiva o sen jobbglasögon (som arbetet betalar) bara man håller sig till den firman de har avtal med o urvalet på bågar som ingick var faktiskt helt ok.
Nu inväntar jag att få gå att lägga mig har söner ute på stan o kl 1 ska de vara hemma och de brukar hålla tiden visserligen fyller de 18 år nästa vecka men det hjälper inte jag kan inte sova innan jag hör att de är hemma dvs rensa kylen på rester och micron får jobba.
Trevlig helg och Valborg !
Birgitta S

Svar: Tack så mycket Birgitta för din kommentar och ibland får vi bara ge oss fast vi inte gillar det. Men glasögonen gör ju dessbättre tillvaron lite bättre 😀Bra att ha ordning på ungarna och må så gott hela goa familjen😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: