2019-02-02 Förändringens tider då, nu och för framtiden...

 
Det här anslaget tycker jag är så bra och för min del säger det en hel del om de förändringar som för mig är viktiga att göra under livets gång när det gäller t ex nya och gamla vänner samt före detta vänner som budskapet mest handlar om.
 
Övriga förändringar av det positiva slaget för att göra livet ännu bättre är också bra förstås men nu handlar mitt inlägg inte om just det.
 
Jag är ingen människa som med ljus och lykta söker efter att skaffa en massa vänner eller umgänge och är nog mer av den typen som inte gör det. Jag har inget som helst behov av det utan nästan tvärtom då jag trivs bäst i mitt eget sällskap samt tillsammans med min älskade make Rulle och vår älskade Fina Familj. 
 
Visst har jag under åren fått flera riktigt fina vänner som jag verkligen tycker om att vara med när andan faller på och som känns bra att vara med och utbyta ett seriöst umgänge med och som ger god energi och härlig eftersmak. Det är förhållandevis få vänner men de jag gillar mest gör jag mitt bästa för att behålla.
 
En riktig vän för mig är den som jag känner tillit till och som känner tillit till mig och där man peppar och ställer upp för varandra när livet känns lite knepigt att hantera, som både ger och tar god energi, som inte är missunnsam och avundsjuk utan tvärtom är glad för de framgångar och lycka i livet som vi båda uppnår. 
 
Genom årens lopp har många av mina vänner, som jag från början trodde bättre om, visat andra sidor som jag inte funnit acceptabla för att fortsätta vara vän med och dem har jag gjort mig av med. Det känns skönt att själv kunna ta ansvar och välja vilka människor som jag vill umgås med och inte.
 
Livet är för kort för att låta sig styras av att känna eventuella måsten i umgänget med andra människor som inte ger mig något utan bara tar energi utan att lämna något gott tillbaka.
 
Riktiga vänner får man inte utan man ska förtjäna dem och det är bra att tänka på för det gäller givetvis mig också. 
 
Det finns många fantastiska, generösa, osjälviska och goda människor här på jorden och de lyser upp min tillvaro bara genom tanken på att de finns för världen känns bättre att leva i tack vare dem.  
 
Det finns många människor som bara eller mest tänker på sig själva, allt ska kretsa kring dem och deras sinnelag, åsikter och tankar utan hänsyn till sin omgivning, att de sårar, utan respekt förminskar andra, bara de själva får ut så mycket de kan så det gynnar dem själva. Det finns respektlösa, ytliga, elaka, opålitliga, avundsjuka och missunnsamma människor och alla dessa människor försöker jag hålla mig långt borta ifrån så mycket jag bara kan.
 
Ibland tappar jag tilltron totalt till människan och allt ont vi människor gör både med varandra och med världen vi lever i. Att vi utan eftertanke förstör, roffar åt oss, skövlar utan hänsyn till vare sig djur eller natur, bestämmer vilka djur som ska få leva eller dö bara för att det ska gagna oss själva.
 
Människan är jordens värsta fiende så är det bara och ju äldre jag blir desto mer kretsar mina funderingar runt det här och jag försöker åtminstone själv bidra till en bättre värld även om min förmåga är en droppe i havet men en droppe är bättre än ingenting.  
 
Ett hjärta till dig som bidrar till en bättre värld för oss alla som lever här och som gagnar vårt vackra jordklot! 
 
 
 
Jag önskar dig min bloggläsare en skön lördag och var rädd om dem du tycker om!
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Så sant och så klokt.
Och så lika vi tänker ibland. Stor kram till dig /Gertrude

Svar: Tack så mycket Gertrude och jag tycker också vi har samma typ av tankebanor😍 Stor varm kram till dig från mig ❤
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Phiah:

Ja just så är det Annika. Tack för att du finns som du är 💜 kramis 🙏

Svar: Tack så mycket själv finaste Phiah för den du är och stor varm kram till dig från mig ❤
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Tina Holst Önneby:

Så sant och också nödvändigt. Tack för att du finns där för mig 💖 kramar 💖

Svar: Tack så mycket själv fina Tina för att du finns även för mig❤ Kram ❤
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Owe Betander:

Detta påminner mig om en mycket trevlig födelsedagsfest för 30 år sedan som min Grekiska bilmekaniker bjudit in oss till. Jag tackade och sa till min vän vilka trevliga vänner du har. Han svarade jag har själv valt dem.
Bra tankar du har men det är inte alltid lätt då man måste ta hänsyn till bekanta som familjen har som inte kommer så bra överens med mig personligen .

Svar: Tack så mycket Owe för din kommentar och jag förstår precis vad du menar. Får man bara göra egna val är det mycket lättare så klart. Må så gott 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Elisabet Lundqvist :

Håller fullständigt med i dina tankar 😊/ Elisabet

Svar: Tack så mycket Elisabet för det! 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

6 Reidun:

Hej Att läsa din blogg ger mej mycket positiv känsla kramar:))

Svar: Tack så mycket Reidun för det och det gör mig mycket glad 😍 Stor varm kram till dig från mig 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: