2019-11-06 Återigen en skön njutningsfull strandlångis på Hat Wanakon...

Havet är fortfarande lugnt och fint och därmed är stranden hyfsat bred och fin samt platt och flera fiskebåtar är ute för att plocka upp maneter då det är massor av dem just nu. Maneterna använder de efter en process som förvandlat dem till en delikatess.
 
Se mitt blogginlägg 2018 https://annikathailand.blogg.se/2018/august/2018-08-27-nyfiken-pa-maneter-som-man-ater-och-i-thailand-ar-maneter-en-delikatess.html  
 
Fiskebåt på väg till hemmahamnen med sin manetfångst...
 
Huay Yang Beach...
 
 
 
 
Mängder av uppflutna maneter och fler som guppar i strandbrynet...
 
En vacker med säkert brännbar manet...
 
I höjd med Universitetsområdet kom Lillflickan, Siikhaau och Lord springande för att hälsa och få gotta samt kärlek förstås. Det var ett tag sedan som jag träffade både Siikhaau och Lord nu men det såg ut att må bra och de hängde med en bit på stranden.
 
Klokt nog vände de hemåt igen en bit innan nationalparken och det var jag glad för, för deras skull.
 
 
Vid nationalparken kom Enöga och Coffee springande för att hälsa och jag smög in lite gotta i deras mun också då det inte är tillåtet att mata hundarna i parkområdet. Men jag vet att både Coffee och Enöga inte kommer att skvallra på mig😊
 
Klippgränsen och vattenståndet ligger lika som i måndags och har därmed ännu inte förändrats och blivit högre...
 
 
 
 
 
 
En vacker snäcka...
 
I parken träffade jag på Bryan och hans päls såg gles ut och huden lite irriterad vid ryggslutet så han fick en tablett av mig mot parasiter som jag hoppas kommer att hjälpa honom.
 
Bryan med lite gles päls och irriterad hud vid ryggslutet...
 
Bryan, Enöga och Coffee hängde med en bit på cykelvägen men vände i tid innan hundhuset där Rambo och Leon samt Fegis och 2 hundar till bor.
 
Rambo och Leon skällde inget alls på mig utan kom och viftade på sina svansar och fick sina torrfoderkulor och hundgotta. Fegis viftade på svansen men morrade och skällde samtidigt så hon vill inte komma fram ännu och det är därmed en mycket osäker tik.  
 
Nu har jag räknat de vovvar som bor där vid hundhuset och de är totalt 5 stycken.
 
Rambo blir mer och mer kontaktsökande gentemot mig och han börjar känna sig trygg och det är jag glad för. Ju fler vi är som går där och som är vänliga mot hundarna desto mer kommer de att vänja och lugna sig och acceptera lite trafik vid huset.
 
Dagens vackra lilla lila blomma som växer vilt vid vägkanten
 
Vy från bron och så här ser havet ut nu...
 
Flodmynningen med sitt svarta vatten än så länge...
 
Huay Yang Beach söderut 
 
Jag tog naturstigen hemåt och avslutade sista biten på Huay Yang Beach.

Vanilla och Kanel väntade på mig vid min cykel och även de förväntade sig både lite torrfoder och hundgotta samt en massa kärlek förstås.
 
Mitt hjärta är så fyllt av värme och kärlek till "mina" vovvar som förgyller mina strandpromenader med råge. Stort TACK för att ni finns! 😍
 
Stort TACK även till Annelie och Lasse för ett trevligt samtal och till dig min bloggläsare önskar jag en suveränt mysig onsdag!
 
 

Kommentarer:

1 Elisabet Lundqvist :

Vad är det för pris på hundgodis i huay yang? Är det bättre att köpa med från Sverige 😊/ Elisabet

Svar: Elisabet, vi köper hundgodis, typ korta snören, på Tesco Lotus i PKK och 500 gr kostar ca 90 baht. Därmed billigare än i Sverige. Torrfoder är också förhållandevis billigt och finns i plastpåsar i olika storlekar så slipper man köpa en hel säck.😊😋
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Tiina:

Sååå vackert på stranden...Tack för promenaden!
Kunde du upprepa hur man bäst ska bete sig när man går eller cyklar förbi det här "hundhuset"? (Du sa det en gång, men jag hittar inte det inlägget...sorry... ) kanske flera som behöver höra, iaf hur man INTE ska bete sig! Tack och kram, Tiina

Svar: Tack så mycket Tiina för din kommentar och respons på mitt inlägg. Det bästa är att leda cykeln eller gå förbi och vara vänlig men bestämd. Inget skrik eller börja springa utan bara vara lugn. Är man rädd och osäker är det bäst att inte ens gå förbi där. Kram 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Tiina:

Vilken tur att lokalbefolkningen gillar att plocka maneter! Och t.o.m. göra något gott av dom! Desto färre finns det väl kvar i havet för oss som vill bada lite...!

Svar: Tack Tiina för din kommentar och fiskarna gör allt för att försörja sig och maneterna tar nog inte slut i första taget. De kan bara ta upp dem när havet är lugnt och framöver kommer de större vågorna och grumlar vattnet. Då gäller det att se sig för om/när man badar i havet.😊
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Birgitta S :

Vilken härlig promenad . Toppen att maneterna kommer till nytta. Alla goa vovvar utmed din promenad o vad bra att du är beredd med en parasit tablett. Sonen Niklas har fullt upp med att förbereda material i för skolan som öppnar sin ansökan 14 nov. Så fina flickan som varit hos oss på dagspassning i över ett år är inte här. Så tomt ingen som blir glad när man kommer hem. Men hon kommet tillbaks troligen lite till o från. Saknar 🐕
Må så gott ! 😍🐕

Svar: Tack så mycket Birgitta för din kommentar och respons på mitt inlägg och jag förstår att du saknar fina flickan. De ger sådan glädje dessa härliga hundar 😍Hälsa Niklas lycka till med sin ansökan och ha det så bra hela familjen. 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: