2021-10-31 Långis i mysigt sällskap samt med bl.a. kulturellt inslag

Idag fick jag mysigt sällskap av Maria på min långis och vi gick till Igelbäckens Naturreservat samt till Överjärva Gård i Solna då Maria också ville gå dit och titta då det var längesedan hon var där.
 
Jag var ju där för ett par veckor sedan och går gärna dit flera gånger då det är fint där samt mycket välbevarad gammal kultur att njuta av.
 
 
En avbruten kraftig gren som sågats av då den hängde över vägen
 
 
Statarlängan i Överjärva Gård som byggdes 1878 och det finns ett litet museum som var öppet dagen till ära. Vi gick in för att kolla och där har de visning av ett av en liten välbevarad lägenhet med 1 rum och kök där statarfamiljerna levde under den tid de jobbade på gården.
 
Via nedan länkar kan du läsa mer om gården och statarna
 
 
 
 
 
Vi tackade värdinnan för en fin visning och mycket intressant information om gårdens historia m.m och tackade sedan för oss.
 
Vi lämnade Överjärva Gård och började gå hemåt via Igelbäckens Naturreservat.
 
Igelbäckens Naturreservat
 
Vacker Bärberis
 
Stort TACK till min älskade Maria för en mysig långis och till dig min bloggläsare önskar jag en skön söndag denna sista dag i oktober. Jisses vad tiden far iväg med en hast! 

Kommentera här: