2023-03-22 En mulen dag, +9 C och kallelse till Mammografi...

Idag bjöd vädret på mulet, lite sol och mulet igen och +9 C så den mesta snön har försvunnit (igen) och det börjar kännas lite vårkänsla i luften även om det är lite tidigt för det. 
 
Jag har fått en kallelse för den ca vartannat år återkommande Mammografiscreeningen på Capio St Görans sjukhus, Bröstcentrum, och idag på eftermiddagen var det dags för det. Om ca 2 veckor får jag svar och jag hoppas givetvis att allt står rätt till även den här gången.
 
Saxad info från Landstinget:
"Mammografi innebär en röntgenundersökning av brösten. Mammografiscreening är en kostnadsfri hälsokontroll som görs för att upptäcka bröstcancer i ett tidigt skede. Bröstcancer som upptäcks tidigt har bättre förutsättningar att behandlas framgångsrikt.

Alla kvinnor mellan 40-74 år ingår i ett regionalt screeningprogram och kallas till regelbundna undersökningar."

Vi har verkligen en fantastisk sjukvård i Sverige måste jag säga och dessutom är röntgenundersökningen kostnadsfri. Då känns det bra att betala skatt 😉
 
 
Stort TACK för idag och till dig min bloggläsare önskar jag en trevlig onsdag!

Kommentarer:

1 Gun :

Det är inget som är GRATIS här, varken dagis, skola, mammografi eller vaccin ……….o s v

Allt sådant betalas via skattepengar.= avdrag på lönen/ pensionen

Tandläkare, läkare, sjukhusvård, mediciner får man till dels betala själv, för dom som inte kan det går räkningen till sociala = betalas med våra skattepengar

En information till dig som har för vana att skriva att saker o ting är gratis
Det är mina o andras skattepengar som bekostar dina GRATIS tjänster
Ha en bra dag


Svar: Tack för din kommentar Gun och allt det du tar upp vet jag och skrev därför i inlägget att jag gillar att betala skatt. Önskar dig också en fin dag😊
Annika i Stockholm Sverige

Kommentera här: