2008-08-26 Poolbad, träning och annat byliv

Efter frukost gick tjejerna och badade i poolen och jag gjorde dem sedan sällskap.

Rulle slöt också upp efter att ha monterat upp en lampa på altan för att pryda väggen samt ge lite hemtrevligt ljus på kvällen. Lampan inköptes i våras på IKEA. Vi har kollat på lampor här i Thailand men inte hittat någon som vi tycker om.

Nya lampan på plats över den fina trätavlan.

Linda fixade pannkakor och jag fixade omelett till lunch och så åt vi lite mixat smått och gott för den som ville.

Efter lunch stack tjejerna och Rulle och tränade på byns gym och jag tog cykeln för att bl.a handla glödlampor och en sladd med kontakt som skulle passa bättre till eluttaget för lampan på altan. samt en bred vass kniv till kokosnötter samt bananerna. Det var lite in och ut i flera affärer innan jag fickt tag på det jag behövde. En del är duktiga på engelska andra kan mindre så det går åt en del tid för att förklara vad jag behöver. Men skam den som ger sig! Rulle fick de grejor han behövde så nu lyser lampan så fint.

POP shop där vi köper det mesta vi behöver och den unga kvinnan är en av familjens ägare och hon är mycket hjälpsam samt duktig på engelska.

När jag kom hem skulle jag ta resten av de 4 kokosnötterna och tog fram vår nyinköpta specialkniv för att sätta igång med skalningen. Wee som städade grannhuset såg mig från fönstret och sa " No Madame" kom ut raskt och tog kniven och skalade alla 4 nötterna med snabb och skicklig hand. Det var nog tur för det behövs en speciell teknik som man inte lär sig direkt och risken är stor att ett eller annat finger ryker om man slinter med den stora breda vassa kniven.

Kvällsmålet avnjöts på Tamarind och därefter åkte vi ner till Jacks vid havet och tog ett parti biljard. Jag och Maria vann denna gång och Rulle och Linda kom god tvåa, fast det var ju bara vi fyra som spelade.......

Efter hemkomsten softade vi på altanen i den nya lampans sken samt de vackra lyktorna och lyssnade på musik. Vi är alldeles ensamma på vårt område om 14 hus och det är jätteskönt!

2008-08-25 Rundtur i byn samt köp av MC nr 2, Yamaha 125 cc...

Efter en simtur i poolen och frukost kollade vi runt i byn och åkte sedan vidare upp till MC firman på andra sidan motorvägen och köpte en MC till, en likadan Yamaha 125 cc, automatic, men blå färg  denna gång.

Rulle, en nöjd och glad MC köpare.

Efter ett par vändor till huset för att hämta pass samt 2 passfoton på mig, körde deras engelsktalande medhjälpare oss till Immigration Office vid Dan Singh Khon (Burmagränsen) ca 2,5 mil, för att de skulle registrera mig som ägare på MC:n. Efter att det var klart åkte vi tillbaka till MC affären, fick 2 hjälmar och besked att vi skulle ha registreringsskylten om 1 månad. Då vi inte är kvar då hämtar vi den vid nästa resa till byn. Då det här skulle bli Rulles MC, eftersom den var blå, körde han iväg och tankade den och sedan strålade vi samman allihop vid huset.

Efter bad i poolen och en missad lunch bestämde vi oss för att äta tidigt på Bengts.

Räkor med chili och basilika etc. Mums!

Efter middagen tog vi oss via MC till ett nytt husområde som heter Surin beach för att titta. Husen ligger på stranden men vi fick bara titta på håll då vakten inte ville släppa in oss nyfikna som bara ville titta.

Nu hade det börjat mörkna så vi åkte hem och softade.

Innan middagen hann jag sätta upp de två rottinglampor som jag köpte i vintras på Duka för halva priset. De var ett lyckat inköp för de gjorde sig väl på plats och ger i från sig ett milt och fint ljus när vi softar på altanen på kvällen.

Mysbelysning!

2008-08-24 Bangkok och vidare till byn!

Kl. 05.50 thailändsk tid landade vi i Bangkok och efter passkontroll och hämtning av vår packning väntade Sam för att köra oss till byn. Det var underbart att känna den fuktiga värmen slå i mot oss när vi lämnat flyghallen för att gå till bilen. Det hade precis kommit en skur så det var extra fuktigt i luften. Kl. 07.15 körde Sam oss snabbt och säkert ut från Bangkoks utkanter och efter en kort paus efter drygt halva vägen var vi framme vid vårt kära hus kl. 10.45.

Efter en snabbkoll av vår trädgård upptäckte vi att två av bananträden bär frukt! De bananer som är störst kommer vi att skörda om ett par dagar sedan får de mogna klart inne i huset, dvs. bli gula. Härligt att skörda sin egen frukt!

Snart skördedax!

Lite för små för att skördas, vi väntar......

Döttrarna gick sedan direkt och klädde om till bikinis och slängde sig i poolen medan jag packade upp och Rulle fixade cyklar och MC. Eftersom gänget var trötta tog jag cykeln till Pops för att fylla på mat och dryckesförråden. Jag betalade och cyklade hem igen och det skulle ta ca 1 timma innan varorna levererades hem.

När jag kom hem sov mina familjemedlemmar hårt, Rulle och Maria på sofforna på verandan och Linda i sin säng. Eftersom jag inte kände mig trött  ringde jag Marita för att kolla om hon ville ha en snabbvisit. Då hon ville det cyklade jag dit och pratade bort en stund. När jag kom hem hade gänget vaknat och de hade även tagit hand om matleveransen.

Nead och Wee kom och hälsade oss välkomna och de fick, som brukligt, lite presenter av oss som vi haft med från Sverige. Det är inga märkvärdiga saker men de blir alltid lika glada.

Nead fågade oss om vi ville ha kokosnötter och då maria frågat efter det sa jag att det ville gärna. Hon återkom en stund senare med 8 kokosnötter som hon skickligt skalade med en bred vass kniv och slog sedan av toppen så det var bara för oss att njuta av iskall kokosmjölk samt inkrom.

Vid 18 tiden var vi hungriga och tog cyklarna och MC:n ner till Bengts, vid vår strand, och de blåste milda härliga vindar från havet! Vi beställde mat och jag och Rulle tog varsin efterlängtad iskall Changöl men tjejerna nöjde sig med vatten.

Det smakade så gott och var så mysigt att det är svårt att beskriva känslan av välbehag då ord inte räcker till!

Kl. 20.30 slocknade vi, försökte läsa en stund men det var lönlöst!

Vy från Bengts restaurang, en vacker men oskarp skymningsbild.