2017-06-30 Junis sista sköna strandlångis och trevlig fredag samt helg önskas er alla!

Jaha, nu har vi nått fram till sista dagen i juni och imorgon är det 1 juli. Jisses vad månaderna far iväg i en hast. Den här månaden började jag med min cykelträning och har totalt cyklat 57,7 mil på mina 14 träningsturer och då är mina dagliga cykelturer i byn inte inräknade. Coolt att det blev så många mil!

Nu har jag fått rejält blodad tand för den här cykelträningsformen i kombination med min långpromenader som ligger på minst 10 000 steg per långis som är mitt minsta mål. Jag gillar att träna regelbundet och har alltid tränat fysiskt sedan barnsben, i någon form, så det är ett stort behov hos mig att fortsätta med så länge kroppen är frisk och med på noterna förstås.

Idag är det fredag och Ned städar vårt hus på förmiddagen och Rulle hängde roligt nog med mig på strandlångisen idag. Vädret bjöd på lite smådisigt och det var lugnt på havet och otroligt vackert lite beslöjat ljus.

Fiskebåtrana har lämnat eller ska lämna sin fångst till folk på stranden som kör den vidare via motorcykel till den/de som ska ha leveransen för dagen...

Nätfiskare som samlar in fiskyngel i ett spänt nät...

Vid nationalparken fick vi sällskap av Enöga och Sockan...

Havsvattennivån är mycket högre idag än i onsdags så de långsträckta reven var täckta med vatten längst ut...

Ska man runda klippgränsen idag är det bara att vada i grunt vatten...

Sockan spanar ut mot stranden efter någon krabba eller så att jaga...

Här vid klippgränsen vände vi och gick hemåt igen och vinden och vågorna har tilltagit något vilket var skönt då vinden svalkade ner oss något...

En pytteliten regnbåge visade sig på himlen....

...och en vacker snäcka pryder stranden...

På vägen hem cyklade vi förbi ett träd med mycket vackra blomstänglar som dock är på väg att blomma ut...

Så vackra färger i kombination...

Tack min älskade Rulle samt Sockan och Enöga förstås för en skön strandlångis!

Till er bloggläsare önskar jag en extra mysig fredag samt helg och var rädd om dig och de dina!

2017-06-29 Dagens cykelträningspass 7,2 mil till/från Prachuap Khiri Khan samt Sang Arun, Puh!

Rulle, Hasse och Magnus samt Nong skulle cykelträna till Prachuap Khiri Khan (PKK) via Dan Singh Khon. Nong sa att hon skulle cykla med så länge hon orkade och sedan vända. Med facit i hand cyklade Nong bara med grabbarna till Sanyavägen och valde att cykla själv. Högst förståeligt. Nong och jag har pratat om att cykelträna tillsammans vid något tillfälle och det ser jag fram emot då hon är mycket trevlig.

Jag avstår, än så länge, att cykla med grabbarna för både min och deras skull så jag valde att ta motorvägen till PKK och 2 km efter Ban Thon Khet (Notanbyn enligt Isac och som hans Pia lystrar på :-D) tog jag av till landsvägen och raka spåret till Akvariet och därefter PKK.

Under vägen ringde Amala från Sang Arun och berättade att hon lagt undan 2 fina papaya till mig som hon lovat och vi kom överens om att jag hämtar dem idag. Vad snällt av henne att komma ihåg min önskan <3

Idag är det varmt, ca +35 C i skuggan) men jag hade en hel del medvind till PKK så det gick ganska snabbt att ta mig dit trots några små vattenpauser. Snittfarten blev den vägen 22,9 km/timme så det kändes bra men siffrorna reducerades nedåt på hemvägen.

I PKK köpte jag bara kallt mineralvatten på 7-11 och vände sedan hemåt igen och då blev det en hel del motvind att streta emot som drar ner farten och kraften rejält. Mina nya pedaler är fantastiskt sköna och stabila att trampa på så jag är mycket nöjd med dem och det känns toppen! Tack min älskade Rulle, det var en fin present <3

På väg hem från PKK via landsvägen parallellt med järnvägsspåret...

2 km från Ban Thon Khet (15 km norr om Huay Yang) kom jag upp på motorvägen igen och strax innan Huay Yang tog energin nästan helt slut och det började flimra för ögonen. Jag kände att jag helt enkelt behövde lite näringstillskott och en paus. Tur att jag packat ner 2 bananer som jag slök med god aptit tillsammans med vatten och energidryck och efter det var det bara att hoppa upp på cykeln igen med förnyade krafter.

Jag hade bestämt mig för att cykla direkt till Sang Arun, ca 6 km söder om Huay Yang, och det blev därmed en mil längre tur och retur men det gör ju bara träningen gott. Att stanna till hemma först, softa lite och sedan ge sig ut igen och cykla till Sang Arun denna mil kändes inte som en bra idé då jag känner mig själv.

Framme i Sang Arun var jag både svettig och trött och behövde fylla på min vattenflaska igen och det gjorde Amala men hon ville inte ha betalt för det så det var både fint och generöst av henne tycker jag.

2 fina papayafrukter, som hon lagt undan till mig, köpte jag samt en knippe grön/gula bananer som får mogna 1-2 dagar då vi har gula bananer hemma som först måste ätas upp. När bananerna väl är mogna går det mycket snabbt för dem att bli svarta i skalet och då är det hög tid att äta upp dem.

Snälla goa Amala ringde mig idag och berättade att hon nu hade papaya till försäljning och att hon lagt undan 2 fina papayafrukter åt mig...

En knippe bananer á 20 baht och 2 fina papayafrukter för 40 baht. Frukt kan vi äta hur mycket som helst här i Thailand och det är både gott och nyttigt samt billigt!

Sista 6 km hem gick ganska trögt och det kändes som om någon drog i cykeln med ett gummiband bakom mig. Nu längtade jag hem och det bli underbart att få komma hem och vila efter detta svettiga med sköna cykelträningspass där jag jobbat hårt för att ta ut mig ordentligt. Vilan sedan är lön för mödan och obeskrivligt skön!

Dagens resultat, 7,2 mil, träningstid ca 3,24 timme, total snittid 21 km/per timme och maxfart 35 km/timme och det bästa av allt 1,805 brända kcal.

Det där med snittid är individuellt, det beror också på vilken cykel man har, min är en tung mountainbike med breda däck och kan inte jämföras med en racercykel med smala däck som är lättare att få upp i högre fart. Är den som cyklar vältränad och dessutom ung kan jag drömma om att ens komma i närheten av deras snittfart.

Jag jämför alltså bara med mig själv varje gång och det gör de flesta som träningscyklar. Att hålla på och jämföra med varandra där vi har helt olika förutsättningar är bara dumt.

Tack till mig själv för att jag fixade det här, för mig, långa cykelträningspasset och nu kan jag ägna resten av dagen och kvällen med att bara må gott och softa så mycket jag vill.

Till er bloggläsare önskar jag en fantastisk torsdag och var rädda om er och de som står er närmast!

20107-06-28 Härliga Huay Yang med vårt hav och strand samt monsterrevet och trevlig Lill-Lördag tillönskas er alla....

Förmiddagen bjöd på sol och den hårda vinden har mojnat, det vill säga en perfekt dag för min standlångis :-D

Det var flera fiskebåtar som kom och lämnade sin fångst på stranden och jag tycker de thailändska fiskebåtarna är så fina och de puttrar fram med sin longtailmotor.

Det var ljuvligt att gå vid strandkanten och vada i det varma vattnet på ca +33 C och låta vågorna skölja över fötterna och känna den ömsom släta ömsom vågiga hårda sanden under fötterna. Som en naturlig fot massage.

Så gott det känns i hela kroppen att gå där och njuta av väder och vind samt dofterna från havet och stranden. Att öppna alla sinnen och släppa in allt detta ljuvliga omkring mig är för mig en oslagbar terapi för kropp och själ.

Här kommer en fiskebåt som ska tömma sina nät....

Kan du som tycker om Huay Yang och som inte kan vara här och nu av något skäl förnimma känslan av att gå här i det varma sköna vattnet?

I höjd med Wanakon Nationalpark inga vovvar i sikte....men plötsligt så kommer Enöga rusande men var inte lika vild som sist då det var längesedan som vi sågs...

Hur länge ska det dröja innan jag får något gott, hörru?......

Idag är det varmt och Enöga hängde bara med mig en kort bit innan hon lommade hem till sig och in i skuggan...

Vattennivån är några meter högre idag än i förrgår och går längre upp mot reven. Innan jag vände hemåt igen vid klippgränsen fick jag syn på en stor krabba i sanden...

Krabban grävde ner sig och försvann vid en revstump och jag vände hemåt igen...

Att gå in i det blottade revet känns som att gå in i ett monsterlandskap. Har man tillräcklig fantasi kan man se flera olika skepnader i form av urtidsdjur eller monster eller vad man nu vill se...

Den här figuren påminner om en märklig ponny...

Vattenfyllda kratrar där det simmar en och annan liten fisk i...

Kolla in det här kolossalt stora oformliga monstret...

Nej, jag bara låter kameran skoja lite och tog en sittande närbild och på den här bilden ser inte samma revformation lika stor och skrämmande ut...

Chan- och Thaisi Islands som ser ut som en stor val på håll....

Kolla in det här monstret som sträcker ut sitt huvud från revet...

Det gäller att ha god fantasi och det är riktigt kul att gå där och kolla på reven samt krabborna som snabbt kilar undan och de små fiskarna som leker i vattnet.

Jag gick hemåt och plötsligt kom både Enöga och Sockan ner från sin skuggplats för att göra mig sällskap en bit hemåt tills deras revir tog slut där de fick vända hemåt igen. Hejdå, vi ses på fredag!

Här har den fiskebåt som jag filmade tidigare tömt sina nät och håller nu på och viker ihop dem...

När nätarbetet var över var det dags att åka hem till hamnen igen....

En del av fiskebåtarnas last har den här kvinnan fått på sin lott att göra iordning, Fiskyngel till att lägga i soppan eller kanske torka och äta som den är....

Fiskyngel ska rensas och tas till vara...

Så var dagen härliga strandlångis till ända och tack till Enöga och Sockan som ville göra mig sällskap en liten bit i vart fall.

Idag är det onsdag och det innebär för oss Lill-Lördag och ikväll kommer vi att fira den tillsammans med våra goa fina vänner Maria och Janne och jag är övertygad om att det kommer bli en mycket trevlig kväll!

Till er bloggläsare önskar jag en extra mysig onsdag samt Lill-Lördag om det är så för dig också :-D