2010-09-30 Rulle cyklar från Hua Hin hem till HY. Besök hos Neds med baby.

Efter ett långt övervägande besöt Rulle att han skulle cykla hem till HY, dvs en sträcka på 11,8 mil! Då vi från början tänkte cykla hem båda två men ändrade oss då jag inte tyckte det var rådigt med en ny cykle som jag aldrig cyklat på samt avcgaserna från motorvägen i dryga 11 mil- Det var meningen att cyklarna skulle lastas på taket på Paos bil men med tanke på gupp och två cyklar på varandra förstod vi att det förmodligen skulle innebära skador av något slag på cyklarna och det ville vi självklart inte att det skulle bli. Att fixa med en extra Picup då vi är 5 personer skulle bli onödigt pyssel.

Nåväl, Rulle, beslöt sig därmed att cykla och utmana ödet samt se vad den nya cykeln gick för. Efter en lång god frukostbuffé stack han iväg efter ett besök i cykelbutiken som öppnade 09.30 för inhandling av en reparationssats samt en liten pump, i fall att något skulle hända på vägen.

Jag bestämde mig för att ligga och läsa vid poolen till kl. 15.00 då Pao skulle hämta mig samt cykeln i stället för att springa på stan och shoppa. Jag kände mig nöjd som det var.

Rulle laddar för cykelinsats

Utsikt från vårt rum 219

Vårt rum ligger i vänster hörna andra våningen

Efter uppbaxning på taket med hjälp av Resortens vaktmästare samt att han hämtade en massa tjockt papper för att lägga under cykeln på utsatta ställen, drogs ett kraftigt nät över och cyklen såg ut att ligga bra där.

Under tiden som vi bökade med det här ringer Rulle och säger att han har kommit fram till vårt hus. Helt otroligt, bara efter 4.45 timmar! Det hade gått mycket bra men det var jobbigt med alla avgaser så jag var glad att jag avstod. Rulle är supernöjd med cykeln så det kändes ju extra kul.

Vi åkte sedan till Jed Pee Nong för att hämta Susanne & Co.

Pao körde lugnt för att cykeln inte skulle fara illa så vi var framme strax före 17. När jag packade upp kom Ned (vår ordinarie houskeeper) och hälsade på. Hon fick presenten medbabykläder och blev jätteglad. Hon frågade om jag ville följa med henne hem och hälsa på babyn och det ville jag gärna så jag hoppade upp på hennes MC och vi åkte iväg. Ned bor i en nästan nybyggt hus på tempelgatan och där träffade jag Neds mamma Lhom, hennes 10 åriga dotter Grin samt Grins kompis Pokan som även är babysitter.

Ned och Konjay

Konjay

Dotter Grin

Mamma Lhom , Konjay och Ned

Jag fick äran att hålla den lilla. Ned tog bilden.

Efter denna träff åkte vi tillbaka hem och Ned kommer att börja jobba om en halv månad då lagenliga tre månaders mammaledighet är slut.

Då vare sig jag eller Rulle ätit något efter frukosten stack vi direkt iväg till MR Gä och där gjorde oss Lars sällskap.

2010-09-29 Tåget till Hua Hin, inköp av nya cyklar etc.

Kl. 08.30 ringde Pao och meddelade att tåget kommer i tid, bara 10 minuter försenat, dvs. 09.30 och att hom hämtar oss kl. 09.05. Då bilen var upptagen hämtade hon oss med en MC med rosa sidovagn med tak. Hon ville inte ha något betalt för det så jag beslöt, tyst för mig själv, att köpa något till henne på nattmarknaden i HuaHin i stället.

Ett glatt resegäng

Susanne, Janne och Ingela hade gått dit då de har lite närmare än oss så de väntade på stationen.

Tåget kommer.....

Vi anlände till HH ca 2 timmar senare och Susanne & Co gick till sitt hotell Jed Pee Nong och jag och Rulle gick direkt till cyklelaffären Hua Hin bike som ligger en bit norr över på huvudgatan.

....och så var vi framme i HH

Cykelaffären HuaHin Bike

Där såg vi ut varsin cykel av märket TREK samt mountainbiketyp. Plockade ihop tillbehören som vi ville ha samt fick rejäl rabatt samt en del gratis. De monterade på tillbehören under tiden som vi gick till banken för att hämta kontanter då de skulle ha 3 % påslag om vi anväde VISA kort så det var inte lönt. De behövde ju ändå tid på sig för montering.

När vi kom tillbaka var cyklarna klara så vi cyklade till vår Resort Putharacsa och cyklarna kändes mycket bra hittills.

Putharacsa

Efter incheckning tog vi en TuckTuck till Market Village och åt Salladsbuffé på Sizzlers och efter detta kom Susanne & Co dit så vi träffades på HomePro. Efter diverse shoppning åt vi som traditionellt är glass på Swensen´s.

Min favorit, vanilj och choklad samt grädde på toppen. MUMS!

Ser ut som om Rulle är smått sugen på Susannes glass med massor med olika smaker....

....men det gick över när fick sin glasshake

Janne som galen glassätare!

Ingela......

....här behövs ingen närmare beskrivning.......

Härifrån tog jag och Rulle TuckTuck tillbaka till Putharacsa och inmundigade en drink på balkongen med utsikt över natt fina poolområdet.

Putharacsas pool efter mörkrets inbrott

En inbjudande foajé till Putharacsa

Vi hade bestämt att vi alla skulle träffas igen kl. 20.30 för besök på nattmarknaden och där skulle vi även äta ett sent kvällsmål då samtliga var ganska mätta efter ett sent glassätande.

Vi var hemma igen vid 23.30 och då var det skönt med en välförtjänt dusch samt vila efter att ha traskat mest hela dagen.

Nu har vi äntligen cyklar av bra kvalitté samt haft en händelserik dag och kväll i trevligt sällskap.

2010-09-28 Min 59 årsdag, Immigration samt provtur på nya MC:na

Vaknade till vid 03 tiden av att det regnade rejält, och det är perfekt att det regnar på natten då det behövs mycket regn här då det varit mycket torrt i flera månader.

Kl. 08.45 kom Lars och hämtade oss med sin bil och vi åkte upp till MC butiken. Där fyllde vi i några papper samt lämnade 2 passfoton vardera. Dessa handlingar skulle vi ha med oss till immigration några km från gränsen Dan Singh Khon mot Burma för att registrerar våra motorcyklar. Som stod för transporten, överlämnandet av handlingarna samt snacket.

En lekfull liten vovve

En söt liten vovve som tillhör MC butiken

Immigration

Den tjänstgörande registreringskvinnan

Efter att Som lämnat fram våra papper skulle proceduren ta ca 45 minuter och hon frågade om vi ville åka upp till Dan Singh Khon istället för att sitta där och titta in i väggen. Det ville vi och passade då på att köpa en fin snidad tavla i trä som skulle passa perfekt mellan fönstren i allrummet ovanför soffan.

Här sitter nu den nya fina trätavlan på sin rätta plats.

När vi kom tillbaka efter utsatt tid var allt klart. Efter hemkomsten igen tog vi en provtur på våra MC i Burmabergen. Vi åkte ca 5 mil och MC:na är verkligen suveräna och otroligt sköna att köra och hantera.

Jag på hoj, Honda PCX 125 cc, med Burmabergen i bakgrunden. Rulle har tagit bilden.

Kl. 18.00 kom Eva och Janne, Susanne och Ingela samt Janne hem till oss för att skåla för min födelsedag  i champagnen Billecart-Salmon och vi åkte sedan till Tamarind för att äta. Det var en jättetrevlig kväll men det är ju inte så konstigt med så trevliga människor.

Här är firargänget.

Här fick även jag vara med på bild. Rulle har tagit fotot.

Tack alla som bidragit till en härlig dag och minnesvärd kväll!

I morgon sticker vi till Hua Hin allihop och är tillbaka igen på torsdag sen eftermiddag. Jag och Rulle ska kolla på nya cyklar mm.