2014-04-14 Vad händer på Huay Yang- och Dolphin Beach? @ Sea nya minimarketen

Trots att vår områdespersonal är lediga kom de alla tre strax innan kl. 07.00 och vattnade samt tömde sopor. Det var snabba och effektiva och efter någon timma var det klart. Poolen görs dock ren från skräp etc varje dag. Övrig skötsel av våra trädgårdar under denna vecka är inte lika viktig så de far inte illa av att vänta en vecka. Jag fixar ju dessutom mycket själv i vår trädgård och det är lite pyssel mer eller mindre varje dag med så mycket växter som vi har.
 
Efter Berits och min sköna strandlångis gick jag och kollade hur det gick för den nya minimarketen på Dolphin Beach.
 
Det är Nöng och Wie´s familj som ska driva den samt även den lilla boden bredvid där Nöng ska göra pizza och crepes. De har placerat ut stenbord och stolar utanför affären och boden och de kommer att flyttas ner närmare stranden när de tillfälliga Songkranstånden är borta. 
 
I affären kan du köpa allehanda  kalla drycker, (en stor Changöl tar de 50 baht för och det är ett mycket bra pris), tilltugg, matvaror, kaffe, kex och kakor, hygienartiklar, krämer,  Aloevera, leksaker, etc, etc. till humana priser.  
 
Jag önskar dem lycka till!
 
Minimarket @ Sea är klar att handla i.... 
 
 
Även hundmat kan du köpa här...
 
 
Nöng verkar nöjd med sin nya affärsrörelse...
 
 
Här i boden kan du köpa hemlagad pizza och crepes
 
 
Det finns även tillfälliga aktiviteter och hela vägen söder ut mot Villa Maris är kantat med mest mat- eller dryckesstånd... 
 
Här kan du hyra badringar en hel dag för 20 baht för de små och 30 baht för se stora...
 
Så här kul kan man ha det sedan....
 
Kwan som normalt har sin lilla klädshop på Mellanvägen, mitt emot Noo´s Massage, säljer mjuka sladdriga byxor á 200 baht.
 
Kwan och hennes lilla dotter samt min fina cykel...
 
Det är många gäster nu i Huay Yang som ska fira Songkran och det är full aktivitet på stränderna, i templen och i övrigt i byn.
 
Ett av mina favoritträd blommar så vackert nu...
 
Visst är det vackert!
 
Än så länge har jag inte fått något vatten över mig från några glada vattenkastare här i byn men det lär väl bli svårt att undvika framöver...
 
Igår var det tydligen vattenkastardag i PKK så Rulle fick känna på bl.a ett par hinkar med isvatten över sig samt intalkade kinder när han vände hemåt efter sin cykel- och bergsklättring i Ao Manao för ett ärende på Tesco Lotus. Det var skönt på ett svettig kropp men mycket blött blev det:-)) Det var ingen som tyckte att han så särskilt konstig ut i sina dyngblöta kläder och vita kinder när han klafsade in på Tesco Lotus. Det är ju så man ska se ut nu i dessa tider:-)) 
 
Berit hade läst Pias FB och sett att hon fått en hink vatten över sig i HY så nu börjar det även här....iiiiiii!
 
Jag önskar dig en cool måndag! 

Kommentera här: