2014-12-14 Mango, mango, mango...

....i massor är på gång i vårt mangoträd och det ska bli spännande att se hur många mangos vi till slut kan skörda. Det lär ta ett par månader innan det i så fall är dax...
 
Än så länge är våra mangoembryon bara några centimeter...
 
...och ännu fler mangos är på gång...
 
Coolt!
 
 
 
Vårt mangoträd ger gula mangos som vi gillar bäst.
 
Denna gång kommer jag ihåg att inte ge mangoträdet konstgödsel när dessa mangoembryon har börjat sin mognadsprocess. Ger man konstgödsel i detta skede blir det en överreaktion för mangoträdet och de flesta embryon och början till embryon faller döda till marken. 
 
Förra året visste jag inte bättre utan trodde att jag hjälpte mangoträdet genom att ge lite konstgödsel för extra näring under mognadsprocessen med resultat att de få embryon som överlevde gav en minimal skörd.
 
Jag frågade trädgårdsmästaren Sanya vad som hänt med mangoträdet och han sa att det inte alls var bra att ge konstgödsel under denna mognadsperiod. Däremot är det aldrig fel att ge kogödsel.
 
Alltid lär man sig något, framför allt av sina misstag. Nu låter jag mangoträdet klara sig själv och på naturlig väg ta hand om sin blivande frukt. 

Kommentarer:

1 Madeleine:

Jag älskar mango. Det är så gott och speciellt när jag varit i Thailand smakar det extra gott.

Svar: Jag älskar också mango Madeleine, den gula som nästan smälter i munnen, mums!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Christina S:

Så roligt med alla mangoembryon! Och på eget träd, inte illa. Vi har testat olika varianter, olika växtplatser, men inget passade. Så vi gav upp. Får bli inköp på marknader istället. Men visst är det ljuvligt att ha ett eget träd att skörda ifrån! Intressant det där med konstgödsel...

Svar: Det är mycket roligt att skörda egen frukt men det är ju bara säsong en eller två gånger om året för vårt träd. Resten av året blir det köpemango :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Jenny:

Mums med gul mango! Det måste kännas lyxigt att ha det i sin egen trädgård.

Svar: Tack Jenny och det är både gott och lyxigt:-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: