2014-10-02 Dag 4, mot Mae Sariang. Dagsetapp 24 mil

Frukost på Resort Irawadee
 
Innan vi lämnade Mae Sot åkte vi och kollade på gränsstationen mot Burma som låg några kilometer från centrum.
 
Gränsstationen till Burma 
 
 
 
Vi bjöds på mycket fina landsväge i berg och dal i vacker natur som var jämna och med nylagd slät asfalt för att stundtals gå över i knappt körbara vägavsnitt med djupa fåror och gropar. Att ens kalla det väg kändes överdrivet. När jag skumpade fram mellan groparna kände jag mig som den lilla metallkulan i Labyrintspelet, om ni vet vad det är. Det är en trälåda med en platta med vägansvisning och en massa hål som ska passeras utan att kulan faller ner. Tillslut satt jag mest och skrattade åt eländet och hoppades att hojen skulle hålla. Plötsligt kom en fin väg igen och det var ljuvligt att susa fram i kurvorna.
 
Snacka om Yin & Yang, precis som livet självt, ibland mysigt och trevligt och ibland inte alls kul utan bara småtrist. Rulle sa något bra, om man bara har det toppenbra i livet hela tiden utan inslag av tråkigheter blir det en normalitet. Om man aldrig får uppleva dalgångar av tråkigheter vad ska då till för att man ska uppleva den ultimata lyckan, vad det nu är för var och en.
 
En del tycker är droger har en förhöjande effekt men det är ingen bra lösning utan det är bättre att härda ut och veta att snart vänder det till det goda livet igen. Det gäller att tänka possitivt i varje läge, det kommer man långt med även om man upplever negativia känslor i mellanåt.  
 
Dessa tankar for i mitt huvud under framfarten eller stundtals knappt styrfart i de värsta partierna med starkt nedförslut och en väg som bara bestod av djupa fåror. Bromsarma fick ta mycket stryk här då det inte gick att motorbromsa tillräckligt effektivt för min hoj. Annars är jag mycket nöjd med min Forza som är mycket stabil och har en effektig motorbroms och att den stod pall för denna misshandel i form av skumpande etc
 
På andra sidan floden ligger Burma och vi passerade förbi flera flyktingläger och det var förbjudet att fotografera lägren.
 
 
En av de mycket fina vägavsnitten...
 
Vi klarade oss från regnet på de värsta partierna och det är jag mycket tacksam för, men det kom en liten skur strax innan framkomsten till Mae Sariang. Vi tog in på Black Ant och fick nästan samma rum som vi hade på oktoberresan 2013 på översta planet av denna lustiga resort.
 
Här kostar rummet 800 baht inklusive frukost
 
Högst upp bor vi... 
 
Bra motion att gå i en massa trappor :-)) 
 
Flera pärlband av palmfrukter  
 
Vi tog en promenad på stan och plötsligt öppnade sig himlen och det började störtregna, Vi tog oss in under tak på ett litet mathak och de var så vänliga och tog fram pallar til oss att sitta på tills regnet var över efter en liten stund. 
 
 
Floden Yuan
 
 
Vi åt kvällsmat på resturangen mitt emot resorten med utsikt över floden Yuan. Gott och trevligt!
 
Rulle är hungrig på mycket mat...(som vanligt)
 
Floden Yuan
 
Kvällen kommer och den fuktiga luften stiger uppåt...
 
 
Getterna är på väg hem...
 
 
Vacker himmel med dramatiska färgnyanser...
 
Tack för en härlig dag, trots vägstrapatserna, samt en trevlig kväll! 

Kommentarer:

1 Eva Olofsson:

Rulle är lika klok som Alfons Åbergs farmor. Hon tyckte det var bra att Alfons hade tråkigt efter julfirandet för om man alltid har roligt så märker man inte skillnaden när något roligt händer.

Svar: Ja Eva, jag håller med dig, det är ett mycket bra budskap!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: