2015-10-07 Dag 3, mot Sangkhla Buri och Mon Bridge. Dagsetapp 15 mil

Härlig körning på fina landsvägar och även en del bergskörningar som vi båda gillar. Sangkhla Buri ligger västerut och nära den Burmesiska gränsen. Det finns bara en landsväg eller farbar väg till Sangkhla Buri så när vi är klara där måste vi åka tillbaka samma väg igen mot Kanchanaburi.

Eftersom vi inte kunde fixa något varmvatten på vårt guesthouse till termosen, för att vi ska kunna fixa eget kaffe, stannade vi till vid ett café vid vägen för att få en bensträckare samt en skön paus med en kopp kaffe och en bulle.

Trevligt kaffeställe

Välordnad plats för våra hojar för att slippa ha dem i solen i onödan

På vägen passerade vi förbi ett vackert litet vattenfall...

En damm av kolossalstorlek, Khao Laem Dam..

Bron vi just åkt över...

Minnesplats...

Framme i Sangkhla Buri och vägen till Mon Bridge, Thailands längsta träbro som nu är renoverad och klar att besöka...

Men först ska vi kolla om det finns ett rum för oss på populära P Guesthouse,,,

Det var inga problem alls så vi fic ett rum på andra våningen (högst upp) med balkong som vette mot dammen Khao Laem Dam. Rummet kostade 950 baht exklusive frukost och det var det väl värt,

Vacker färg på orkide

Entrén till receptionen och restaurangdelen...

Cool countrystil

Rulle packar av sin hoj...Vi börjar få bra rutin nu på både packning och avpackning av våra hojar...

Vårt rum med utsikt över dammen. Jag tycker det är småtrist att lägga ut bilder på hotellrum om det inte är något speciellt med dem. Är man intresserad av ett hotell eller rsort för att se hur det ser ut på rummen är det ju enkelt att själv kolla via tex Agoda...Detta rum var mycket speciellt tycker v därför lägger jag ut en bild på det...

Vi åt en sen god lunch på resortens restaurang som hade rimliga priser på både mat och dryck.

Restaurangdelen med både platser under och utan tak...

Där borta ligger vår Mon Bridge som vi ska besöka senare...

Här kan man hyra kanot om man vill för 150 baht per timme...

Guldpagodan på andra sidan dammen

Efter lunchen satte vi oss på balkongen för att softa lite på maten då det ändå var för tidigt på dagen att traska över träbron och ta bilder. Under tiden som vi satt där kom regnet...Vilken tur att vi slapp det under färden...

Vi gillar det här stället och vill gärna se Three Pagodas pass, gränsöverfarten till Burma ca 2 mil västerut, men skulle inte hinna med det idag och inte på vägen tillbaka heller mot Kanchanaburi, så vi beslöt helt sonika att stanna där en dag till.

Vi gick ner till vår trevlige receptionskille och han sa att vårt rum redan var bokat imorgon av ett annat par men att rummet bredvid vårt var ledigt i morgon. Vi skulle bara flytta över vår packning dit där rummet var städat efter de tidigare gästerna. Toppen då var det ordnat!

Efter en dryg timma var det över och då passade vi på att ta Rulles hoj till Mon Bridge.

Se separat inslag i bloggen.......

Skymningen faller och ett nytt regnväder är på ingång...

Vacker vy över dammen när regnet drivit bort och kvällens mörker tar vid...

Vi åt kvällsmat på resorten i den trevliga miljön där och så här fint var vårt trapphus...

Vy över uteplatsen samt över dammen i kvällsljus...

Vilket dag det har varit idag! Efter en skön dusch kröp jag ner i sängen, läste min bok i knappt 10 minuter när ögonen började gå i kors och jag somnade strax före kl 21.00 alldeles slut i kropp och knopp.....

Kommentarer:

1 Christina S:

Ett så häftigt hotell! Att bara hitta dem! Måste också vara en upplevelse att få vara med om!

Svar: Ja Christina det var mycket fint och mysigt och Rulle är fenomenal på att hitta trevliga övernattningar genom Agoda samt tips från andra bikers!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Jörgen:

Trevligt att sitta på stenstolarna på kvällen ,varma länge på kvällen .Herr toan var inte så ren ,enligt mig .Besökt stället 3 år i rad .Åkte runt däromkring med bil mycket att se där.Vänligt folk ,språket var inte th alla gånger.Rekommenderar att besöka den delen av Thailand,se upp med vilda elefanterna på vägen upp dit Mvh Jörgen

Svar: Tack så mycket Jörgen för din kommentar och vad roligt att även du varit där och verkar gilla stället, förutom herrtoan då :-D. Den delen av landet är som du skriver värt ett besök eller flera och dessbättre såg vi inga vilda elefanter på nära håll :-D