2016-12-01 Lite blomsterfägring och trädgårdsnytt...

Äntligen kom jag på vad jag skulle ställa på den lilla hyllan bredvid altandörren istället för Buddhafiguren som Ned så vänligt påpekade att man inte placerar en Buddha på en sådan plats utomhus vid en trappa.
 
Det blev en fin kruka med en grupp orkidéer istället som jag köpte på Si Handelsträdgård vid motorvägen (på vår sida). Visst kan man låta bli att ha något där överhuvudtaget men jag tycker det ser trevligt och välkomnade ut med lite vackert blomster vid ingången så det fick det bli.
 
Vackra orkidéer som pryder sin plats i en vacker kruka...
 
En av våra palmer i kruka fick byta plats och stå här istället så döljer den vattenmätaren lite grann då den inte är så vacker att titta på men nödvändig förstås. Märkligt att jag inte kommit på det tidigare...
 
Som av en händelse såg jag denna vackra orkidéblomma som nyligen slagit ut och det är en av de orkidéer som jag bara placerat lite här och där i trädgården för att de slutat blomma för tillfället och ser därmed inte så mysiga ut att titta på. 
 
Jag önskar dig en fantastisk tisdag och nu har vi lämnat november 2016 för alltid och klivit in i och välkomnat december med raska steg. Jisses vad tiden springer på när man har skoj och bara njuter av det goda i livet! 

Kommentarer:

1 Gun-Britt:

Vilken tid på året är det mest med blommor?
Har du några fina blommor i slutet av februari.

Svar: Bougainvillean blommar året runt och likaså mer eller mindre Hibiskus, Hortensia, Orkidéer samt blommorna på vår häck Gun-Britt. Här i tropikerna är det ju alltid varmt och mer eller mindre fuktigt och det finns alltid någon blomma som blommar året runt.
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Gertrude%25252525252525252525252525252525252525252525252520Weinehall:

Visst provade du att odla tomater? Hur gick det? Jag skulle önska att det gick att odla mango här hemma. Nu är det bara 23 dagar kvar till jul, sen är det strax avfärd till HY. Men tack till dig som håller oss uppdaterade om livet i HY. Du gör ett jättejobb. Kram Gertrude

Svar: Tack så mycket Gertrude! Jag testade att odla tomater men det blev inte särskilt lyckat då jag säkert valde fel sort och den blev en liten skörd på 2-3 små tomater så det var enklare och billigare att köpa. Mina andra tester på köksodlingar blev inte heller så lyckade då allt bara dog för de angreps av myror eller andra kryp. Att börja spruta gifter, då inget annat hjälpte av naturliga "gifter" är ju inte så lyckat, dvs då faller ju hela den nyttiga hemodlingen, just för att slippa blanda in onyttiga gifter av något slag. Däremot Mango och bananer samt drakfrukt fungerar hur bra som helst att odla själv. Kram
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Birgitta S:

Hej!
Härliga blommor och vackert men jag har i varje fall julstjärnor i köksfönstret nu och hur länge kommer de att överleva???
Önskar dig och Rulle en trevlig Fredag imorgon !
Hälsningar Birgitta S

Svar: Tack så mycket Birgitta och julstjärnor är fina tycker jag och hoppas de varar länge. Julstjärnor växer vilt här i Thailand på sina ställen i bergen norrut :-D Trevlig fredag tillönskas dig också!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Tina Holst Önneby:

Vad fint det blev vännen 👍😊🌞

Svar: Tack så mycket finaste Tina! <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: