2016-04-30 — 05-03 En lite trött bloggerska...

Sedan vi kom hem den 30 april från långresan har jag i princip varit bosatt vid datorn från tidig morgon till sena natten då jag vill skriva ner min reseberättelse för min och er bloggläsares skull så fort som möjligt. Ambitiös, kanske snudd på överambitiös, och knasig samtidigt då hjärnan höll på att kajka igen och jag visste knappt var jag var till slut.
 
Det är så roligt att berätta om vår långresa och när jag gör det känns det som om jag reser igen och minnena dyker upp efter hand och tankarna far hit och dit.
 
Jag skulle kunna göra det lätt för mig och bara pytsa in alla mina bilder och filmer med några korta kommentarer till en och annan bild men det känns inte lika roligt. Framför allt inte när det gått en tid och jag inte riktigt kommer ihåg hur det egentligen var just på den platsen eller om något särskilt hände vid det tillfället. Bloggen blir som en resedagbok som jag kan återvända till när jag känner för det.
 
Jag vet att flera av er bloggläsare uppskattar mina berättelser och en del av er är mindre intresserade och en del bryr sig inte överhuvudtaget om det som händer utanför t ex Huay Yang. Eftersom jag tycker det är roligt att resa och se mig om tycker jag själv det är roligt att del av mina vänners reseupplevelser i skrivna ord eller verbalt så därför delar jag med nöje med mig till dig som är intresserad.
 
Det som är bra med olika typer av bloggar, Facebook, diverse forum eller annan media är att jag kan välja själv vad jag vill ta del av eller inte ta del av. Själv skriver jag om det jag vill skriva om och då helst i positiva ordalag eftersom jag har en positiv världsbild oavsett de hemskheter och umbäranden som händer i världen.
 
Jag känner ingen längtan till att beskriva det onda, orättvisor, katastrofer, olyckor eller vad det nu är som händer i världen och som alltid kommer att hända i världen så länge människan är som den är. Ruggiga eller mindre ruggiga nyheter finns att ta del av överallt om jag vill.
 
Jag har som skrivet ingen önskan eller ens något behov, att via min blogg eller via något forum, spä på de negativa influenser eller vara i den tron att det är viktigt att visa eller uttrycka mitt missnöje över hur hemskt det mesta eller någon enskild händelse egentligen är. De som anser att det är viktigt får anse det men dit hör alltså inte jag. 
 
En del gillar att blanda positivt och negativt för att de tycker det är att visa en balanserad syn på saken. Jag tycker det är roligare att beskriva det goda i livet och det betyder inte att jag är blåögd, ser saker och ting i rosenskimmer, lever i en förljugen värld etc. etc som en del genom åren har uttryckt sig gentemot mig.
 
Det finns elaka och inskränkta människor överallt som älskar att raljera och ruska på huvudet åt de som inte tänker eller är som de själva, men det visar ju bara på att de är, just inskränka och har noll förståelse för andra kulturer, sedvänjor eller oliktänkande.
 
Dessa människor som går och muttrar över livets tråkigheter och gärna berättar för den som vill lyssna hur jävligt livet egentligen är och väljer det negativa före det positiva, har givetvis all rätt i världen att vara som de är. Men jag ser gärna att de låter mig vara ifred med min positiva livssyn för jag tror innerst inne att jag är mycket lyckligare än dem och det ger mig ännu mer positiv energi!
 
Nu börjar det vardagliga livet återvända här i härliga Huay Yang och ombygget av vår altan och tak fortskrider i en rasande fart. Mer om det kommer i morgon så då är du välkommen tillbaka!
 
En av mina favoritbilder, den lilla "sjön" nedanför Sukta Resort när solen går ner över Burmabergen...Visst är det sagolikt vackert!
 

Kommentarer:

1 Pia:

Du är klok som en tok!!
Även om jag själv inte är hälften så positiv som du utan gärna gnäller över skitsaker ibland.....
PoK

Svar: Tack snälla goa Pia för de orden och jag gillar dig, just för den du är :-D PoK
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Titti/Umeå/Huay Yang.:

Ett stort TACK för den fina reseberättelsen.
Har även tittat på Rulles karta, ja jag hade redan innan kollat upp hur ni reste.
Kram Titti

Svar: Tack så mycket själv Titti för det! Kram
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Annica o Dan:

Vilken härlig resa ni två har gjort gissa om vi är helt tagna av ord o bild.Härligt att ni är på plats igen så vi får dagsfärsk info. om Huay Yang sluta inte skriva ha det så gott i paradiset.

Svar: Tack så mycket Annica och Dan för de fina orden och så klart jag inte ska sluta skriva :-D Ha det så gott ni också i våryran!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Birgitta S:

Tack för ännu en härlig reseberättelse du skriver så bra .
Hälsningar Birgitta S

Svar: Tack snälla Birgitta för det!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Marie K:

Tack snälla Annika för den fina reseberättelsen. Som vanligt känns det lite som att själv vara ute på resa när man får följa med på er resa.

Svar: Tack själv Marie för att du ville ta del och läsa om den och att du reste med oss :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

6 Ulla Widing:

Det är så sant och riktigt det du beskriver, man behöver inte umgås med människor som är negativa och gnäller över allting, det suger bara energi. Var glad och tacksam att man kan kliva upp ur sängen idag också. Ta vara på de saker som man kan göra och utföra, en dag kanske kommer när man inte kan det. Vi har kommit hem efter 7 månader i vår husbil och är oändligt tacksamma att vi är friska och krya och njuter varje dag som vi kan uppleva natur och människor. Kommer tillbaka till HY till vintern igen......sommaren är fin i Sverige också så vi njuter i fulla drag. Sköt om er och ta vara på varandra och Carpe Diem...kram till Er båda! Ps Tack för din fina blogg och dina upplysningar om HY....Ds

Svar: Tack så mycket Ulla för din kommentar och fina ord och det är precis så jag också känner. Vi ska vara glada för det lilla till att börja med och resten är bara bonus :-D Ni verkar ha ett härligt liv ni också och tar för er av det bästa ni vet. Välkomna hem till HY i vintern och ha det så mysigt i Sverige. Kram till er båda och var rädda om varandra!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

7 Maud Österholm:

Tack för en intressant läsning som vanligt. Här i Sverige har det blivit vårvärme.
Maud.

Svar: Tack själv Maud för att du ville ta del av vår resa! Skönt med lite värme i Sverige också, det behövs som omväxlings skull :-D.
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

8 Reidun:

Tack för "resan" till malaysia och elefanter vid vägen,spännande!Hälsningar Reidun;)

Svar: Tack själv Reidun för att du ville ta del av den :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

9 Peter:

Tack för väldigt intressant och inspirerande läsning om er resa och även om livet i Huay Yang som vi blivit väldigt nyfikna på efter att ha tillbringat två veckor i januari och februari!

Svar: Tack själv Peter för att du läst och uppskattat min reseberättelse. Roligt att ni också gillar HY som jag tycker är paradiset på jorden :-D Välkomna tillbaka!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

10 Anonym:

Åååh jag upptäckte din blogg idag, älskar den!!! 😀

Svar: Tackar för det anonym det vad roligt att få veta och välkommen:-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: