2016-05-04 Vilken härlig dag i Huay Yang med hundar, strand och hav...

Idag kändes det toppenbra att ta en rejäl promenad om en dryg mil efter allt stillasittande vid datorn. Jag gick via Sukta Resortvägen ner till Hat Wanakon och på vägen dit fick "mina" skygga hundar lite torrfoder. När jag kom dit var de spårlöst borta men jag lockade på dem och efter en bra stund dök de upp alla tre. De är oerhört avvaktande mer eller mindre men åt ändå av torrfodret med god aptit när jag lämnat några meters avstånd från dem.
 
En tik och en hanne är mindre skygga än den tredje vovven som håller sig på betryggat långt avstånd.
 
När jag gick förbi huset där flera hundar håller till kom de också "nedrusande" mot vägen, jag vet att de inte är aggressiva utan sköter bara sitt jobb, så det var lugnt för min del. Jag pladdrar lite lugnt med dem och de inser ganska snabbt att jag inte vill dem eller deras husbonde något illa. Thailändaren (husbonden) som bor där sa dock åt dem att lugna ner sig. Där gick resten av mitt matförråd åt så det finns många munnar att försöka mätta. Jag vet att Tui och Dog Rescue också ger dem mat men det är inte varje dag. Thailändaren utfodrar sina 5 hundar men har inte ekonomisk möjlighet att utfodra alla hundar som söker sig dit.
 
Jag traskade vidare mot stranden och det var en härlig känsla att vara där igen efter långresan. Det känns alltid lite pirrigt att åka iväg från byn på våra långresor med motorcyklar för jag kan aldrig vara säker på att komma tillbaka i fall att det skulle hända något som hindrar mig eller Rulle från det. Det är alltid en stor risk att färdas med motorcykel men vi har haft tur och återvänt hem hela både vi och våra motorcyklar.
 
Det stärker min känsla att leva livet så mycket jag bara kan och göra det jag  tycker är roligt. Om det skulle hända mig något som sätter stopp för mitt liv har jag i vart fall haft det toppenbra och roligt innan dess. 
 
Mitt motto är att fylla åren med liv och inte livet med år.
 
På vägen ner till stranden gick jag förbi ett par av mina favoritträd, i vart fall när de blommar, och det är Golden Tree och det träd med vackra cerisa blommor som påminner lite om syrén,
 
 
 
Så kom jag då fram till min efterlängtade underbara vy, pinjeträden och havet i kontrast, så vackert!
 
 
 
Stranden har nu blivit så där bred, platt och fin som den brukar vara så här års...
 
Att ta av sig skorna och gå barfota och vada i det grunda varma vattnet vid strandbrynet är en lisa för kropp och själ...
 
 
Häng med så känner du säkert igen den känslan...
 
 
 
 
Ett fiskstim, se hur det bubblar på ytan...
 
...och så kommer det en liten fiskebåt puttrande... 
 
 
Vackra moln och hav i kontrast...
 
...samma här...
 
I höjd med nationalparken kommer Enöga springande mot mig och ylar och pratar av glädje  att se mig. Vad roligt att hon ser så pigg och fräsch ut och hon har tydleigen bosatt sig mer eller mindre här i nationalparken fast det inte får vara några hundar där...
 
Enöga väntar på att se om det kommer någon fisk eller flera som hon kan jaga...
 
Kroppen spänns och blicken fixeras...
 
...och hopp och skutt för att försöka fånga en fisk men det lyckas sällan...det är nog mer som en kul spännande jakt tror jag..
 
 
Pinjeträden i nationalparken...
 
 
Jag knallade vidare i sällskap med Enöga för att se om man nu kan passera min grotta utan att vada i vatten och upptäcker då att hela grottväggen lossnat så nu är det ingen grota längre...
 
2016-05-04 Väggen är raserad...
 
2015-02 Väggen som den såg ut innan raset.. 
 
Havet tär på det porösa berget, så är det bara... 
 
 
 
Nu dröjer det bara ett par månader så kan man runda nästa klippgräns torrskodd 
 
Vilken härlig lång långis det blev och nu är det riktigt varmt, ca 36 C i skuggan...
 
Det är många restauranger som har stängt nu, beror också på thailändska olika helgdagar då många tar ledigt i samband med det) och det är bara några få faranger kvar här i byn...Lågsäsongen har verkligen börjat... 
 
Jag önskar dig en härlig onsdag )lill-lördag) och då bjussar Rulle på en GT innan hämtmaten från Kritsana. 

Kommentarer:

1 Pia:

Älskar byn när det är lågsäsong!!
Ännu mysigare då tycker jag!!!!

Svar: Jag håller med dig Pia, nu är det lugnt och skönt och ingen trängsel någonstans och vill man äta på restaurang kan man gå dit precis när man vill...men affärsidkarna tycker nog annorlunda även om de får en välförtjänt paus i det tidigare stressandet :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: