2016-10-19 Dag 17, Mot Chiang Khan och i Chiang Khan...Dagsetapp 12 mil

Efter en god frulle på King Hotel lämnade vi Loei och körde via landsvägen mot Chiang Khan som ligger vid Mekongfloden.

På vägen stannade vi till och kollade på den här stora Buddhafiguren i guld.

Ett gäng Vattenbufflar, som stod och betade vid strandkanten i närheten av statyn, blev alldeles förskräckta när de såg mig med stort vitt huvud med röda horn (min hjälm) och sprang i väg ner mot floden och fortsatte stirra nyfiket men på ett tryggare avstånd från mig.

Det var roligt att återse Mekongfloden igen och vi stannade till och tog en bensträckare här på bron.

Mekongfloden som ligger mellan Thailand och Laos

Rulle ser nöjd ut...

Vi fortsatte och var strax härefter vid klockan 12.30 tiden framme vid vårt tänkta hotell The Old Chiangkhan Boutique Hotel som ligger precis jämte Mekongfloden i Chiang Khan.

Hotellet är helt i trä och har varit i familjens ägo sedan 1800 talet.

Våra hojar står parkerade, delvis täckta av tak, på hotellets parkering på andra sidan gatan, så det blir kapell på för att skydda dem mot solen resten av dagen.

Receptionen på hotellet...

Chiang Khan är en populär stad för thailändare att turista i och prisläget är lite högre här på boendet, framför allt på de hotell som ligger nära floden. Att bo i rum med flodutsikt på detta hotell kostar 1 800 baht inklusive frukost.

Det tyckte vi att det var värt för att få denna vackra utsikt över floden från vår balkong. Förra året stannade vi bara till här för att äta lunch här men bestämde oss att nu skulle vi se mer av staden på kvällstid och därmed stanna över natten.

Läcker väg till vårt rum...

Vårt rum ligger till vänster i bild...

Vacker vy från vår balkong...

När vi packat upp och gjort oss hemmastadda gick vi iväg till närmaste restaurang vid floden för att äta en sen lunch...

Rulle i väntan på maten och här har vi vacker vy över Mekongfloden från restaurangen...

Klassiska thairätten pad (stekt) grappao (basilika) gai (kyckling) kai dao (vändstekt ägg) som görs lite annorlunda på varje ställe vi äter den men med ungefär samma grund.

Det ska bli mysigt att sitta på vår balkong i kväll med varsin kall Changöl innan kvällsmaten på stan.

Tack för en härlig dagstripp och framför allt på den vackra vägen 2195/211som slingrade sig utefter Mekongfloden till Chiang Khan.

Kommentarer:

1 Maria:

Vilken nice utsikt! Måste va skönt o få slappa efter att ha vart ute o kört på vägarna. Pok äe

Svar: Tack så mycket hjärtat och visst är det skönt att ta igen sig efter flera timmars körning med 110 % fokus :-D PoK äd

2 Titti/Umeå/Huay Yang.:

Vilken tjusig utsikt från ert rum.
Förstår det kostar lite extra att bo där.
Fortsatt trevlig resa.
Kram Titti

Svar: Tack så mycket Titti och ibland får man kosta på dig, ha, ha :-D Kram!

3 Tina:

Ja det ser verkligen helt fantastiskt ut! En nyfiken fråga bara. Hur kommmunicerar ni med varandra när ni är ute och kör? Eller går det? Tack 😊

Svar: Tack så mycket för det Tina och det är verkligen fantastiskt vacker här! Vi kommunicerar via tecken, helljusblinkning, stanna etc. 😀

4 Anna:

Härliga bilder! Det är så roligt att se alla spännande platser ni besöker. :D

Svar: Tack så mycket Anna för det!

5 Carina:

Vilket mysigt ställe det verkar vara, hit ska jag åka någon gång! :)

Svar: Tack så mycket Carina för din kommentar och visst är det en mysig liten stad. Klart du ska åka dit :-D

6 Christina:

Ett så härligt hotell! Läckert! Och att det funnits sedan 1800-talet, fantastiskt. Häftig utsikt från restaurangen också. Lyxigt!

Svar: Tack så mycket Christina för din kommentar och det var ett mysigt ställe och kul att upptäcka lite mer av.😀