2017-08-19 Trädgårdsvård på hög nivå....

Idag blev det lite pyssel med vår trädgård och vår stora höga buske i fronten på tomten behövde trimmas samt även bonsai trädet bredvid för det spretade gröna vimplar här och där i bladverket. Här i tropikerna växer buskarr och träd så det knakar så det är ofta som de behöver trimmas för at det ska se snyggt ut och för att bladverk och grenar ska må bra och förtätas. 
 
Jag brukar fixa det här själv för att det är roligt men nu är både busken och trädet så höga och jag vill inte gärna stå där och vingla högst upp på stegen med häcksaxen.
 
Ned sa att de hjälper mig självklart med detta och Hian är både duktig på att klättra och klippa. Jag plockade fram vår längsta stege samt att han fick låna min nya häcksax som man kan förlänga skaften på. Hian gillade den verkligen och klippningen gick snabbt och smidigt. Ned och jag turades om att hålla i stegen och en av oss kollade var det var ojämnt och var det kunde tas mer etc etc.
 
Det är så roligt att jobba ihop med vår områdespersonal och det blir mycket fniss och skratt.
 
Vi har 100 % trädgårdsskötsel men jag gör det som är roligt och de får göra det som är mindre kul som att rensa ogräs och luckra upp den oftast stenhårda jorden runt plantorna, trots påfyllning av ny jord etc med jämna mellanrum, samt vattna etc. Vill jag ha hjälp med något i vår trädgård är det bara att säga till så gör de det direkt eller när det finns tid.
 
Det är härligt att ha ett gott och trevligt förhållande med vår områdespersonal och det ökar trivseln för dem samt för oss förstås. 
 
Hian är på väg upp i det blå...
 
Hian har en mycket bra balans och ingen som helst höjdrädsla så för honom är det lätt som en plätt att trimma buskar och träd som är höga och som jag inte vill ge mig på.  
 
Buskens topp börjar få en fin rund form...
 
 
Ned håller i stegen ömsom kollar att det blir bra med trimningen...
 
Nu är både den höga busken och Bonsaiträdet som står bredvid vältrimmade och de kommer därmed att förtätas och bli ännu finare...
 
Från utsidan sett....
 
En av Hummerklorna under utveckling, så vacker...
 
Stort tack till vår fina goa områdespersonal för hjälpen med trimningen idag och till er bloggläsare önskar jag en trevlig lördag! 
 

Kommentarer:

1 NORRSKEN EMMA:

ha en underbar lördag =)

Svar: Tack så mycket Emma och detsamma!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Christina:

Det är verkligen fantastiskt hur det växer hos dig! Och visst är det både härligt och underbart att fixa och dona i sin trädgård! Jag har varit ute hela dagen och fixat här i vår trädgård, flyttat växter, grejat och joxat.

Svar: Tack så mycket Christina och det är tacksamt att ha trädgård här i tropikerna och du om någon vet ju hur kul det är att pyssla och dona med trädgården både här och där. 😀
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Anonym:

Wow, er trädgård är verkligen vacker. Vilken grönska😀
Kram Anna Lena

Svar: Tack så mycket Anna Lena för det! Kram😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Anette:

Vacker trädgård. Kul att jobba ihop, men att stå på stege så högt.......Ha det fint i grönskan.

Svar: Tack så mycket Anette och det är både kul och trevligt att ha ett gott samarbete med vår personal. Härligt att de också tar över det jag inte vill eller vågar göra :-D Ha det så fint du också <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: