2017-08-23 ...och så var det dags för en skön strandlångis igen och så här flyter mitt liv på i Huay Yang till vardags...

Dagen bjöd på en sol ömsom soldis och temperaturen ligger på ca +33-35 C i skuggan och det är lika härligt varje gång att komma ner till stranden och havet eftersom det förändras från dag till dag.
 
Idag var stranden mycket bred igen och borta vid nationalparken var det mesta av reven blottade och man kunde går runt klippgränsen på bred fin strand. I fredags fick jag vada så visst är det stora skillnader.
 
Igår var det cykelträning till Ban Krud och tillbaka,8,3 mil, för min del och idag är det strandlångis och i morgon blir det cykelträning till Prachuap Khiri Khan via Dan Singh Khon, ca 7 mil, och så ser min planerade vardagsvecka ut.
 
Kanske inte så spännande för den som tycker att träning av alla de slag är tråkigt att både utöva och läsa om samt för den som inte gillar vare sig stränder eller hav.
 
I vart fall så ser vårt goda liv ut så här i Thailand för tillfället och det är vad min blogg har att bjuda på, dvs att beskriva det goda livet här och nu i Huay Yang (HY) med omnejd.
 
Ibland blir det lite nytt från byn också och lite musiktips när andan faller på. I september kommer vår älskade dotter Maria hem till HY i ca 1 månad och i oktober drar vi iväg på långresa till norra Thailand med våra motorcyklar.
 
Nåväl, idag kommer bloggen mest att fokusera på min strandlångis och du kan följa den via mina bilder och filmsnuttar om du vill.
 
Bred platt strand med kvarliggande vattensamling....
 
Jag fick sällskap en liten bit av Lillflickan och Fino. Fino har sträckt sig eller något och vilar vänster bakben genom att hoppa på tre ben så han var inte lika röjig och lekfull som annars. Han gjorde nog klokast i att ta det lite lugnt med tanke på bakbenet.
 
Lillflickan roade sig med att leta upp krabbor, jaga dem, döda dem och sedan knapra i sig krabban med skal och allt. En del av vovvarna bara jagar krabborna och skadar eller dödar dem och lämnar dem sedan där på stranden. Då tycker jag det är bättre som Lillflickan gör som äter upp dem får då har jakten ändå gjort nytta för att hon ska ha något att äta. 
 
 
Den här krabban var tydligen för tuff för henne för hon slutade att jaga den och när jag kollade så var krabban vid full vigör utan skador, tur nog...
 
Tuff stridslysten krabba...
 
 
Vy söderut...
 
 
Liten bäck från kvarvarande vattensamling som rinner ut från havet...
 
 
Lågvatten för dagen...
 
 
Några småfiskar som blivit kvar i ett av de vattenfyllda revkraterna...
 
Mitt strandade träd för dagen...
 
 
 
Strax efter klippgränsen...
 
Vy söderut från klippgränsen...
 
Vy från stranden efter klippgränsen mot Ao Manaobergen i Prachuap Khiri Khan...
 
Vy innifrån en av de mindre grottorna efter klippgränsen norrut och Chan- och Thaisi Island i sikte
 
Utanför den lilla grottan....
 
På väg hem igen och här skådar jag vackra kontraster...
 
Koh Talu i sikte, ön längst till vänster i bild, och det är inte så vanligt så här års att se den på håll...  
/div>
 
Hjärtligt tack för att du vill läsa i min blogg!
 
Tack till mig själv för en härlig strandlångis samt tack till Berta och Lillflickan som vaktat min cykel under tiden <3 
 
Till dig min bloggläsare önskar jag en mysig onsdag (Lill-Lördag) för dig som firar den lite extra!
 
Om du gillar det här inlägget tackar jag på förhand för att klickar i hjärtat i bloggens nederkant men ännu roligare är det förstås om du vill lämna en kommentar.

Kommentarer:

1 Anonym:

Jag läser alltid din blogg men inte alltid jag kommenterar. Men den här blivit lika viktig som dagstidningen för mig. Kram Gertrude

Svar: Tack så mycket Gertrude och jag tycker du är duktig på att kommentera när du känner för det. Kram <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Madeleine:

Håller med ovanstående. Blivit en daglig rutin att gå in och läsa din blogg. Kan aldrig bli mätt på att se bilderna som du tar. Längtar ständigt till att åka till Thailand men har nu inte varit där sedan 2014 så det börjar bli dags att boka en resa så småningom. Kram

Svar: Tack så mycket Madeleine och det gör mig glad att du uppskattar samt läser min blogg! Härligt att känna längtan till Thailand och nu känns det som det är hög tid för dig att boka en resa hit! :-D Kram <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Maria:

Vilken tur att lilla krabbis överlevde. Fina bilder! Roligt du filmade med :) pok äe

Svar: Tack så mycket hjärtat och Lillflickan är en redig liten tös! Pok äd
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Anita%20Andersson:

Jag konstaterar bara att du är beroendeframkallande. Jag måste gå in varje dag o titta på bilder och fimsnuttar. Längtar efter att komma ned. Jag vet ju hur vackert och härligt det är. Tack och sluta inte att ge oss denna njutning. Kramar Anita

Svar: Tack så mycket Anita och det glädjer mig att du uppskattar min blogg så pass mycket. Kram😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Elisabeth Wigmark. :

Underbart,sitter här vid köksbordet o bara längtar ner till
Paradiset,njutit av dina filmer som är så fina,ja bilderna också
Förståss kram

Svar: Tack så mycket Elisabeth för det och härligt att min blogg med bilder samt filmer kan få dig att längta ännu mer hit till HY. Stor varm kram till dig från mig!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

6 Anette:

TACK för vackra bilder. Det måste vara underbart att dottern kommer på besök 1 mån....härligt!

Svar: Tack så mycket själv Anette och det är underbart med dotterbesök! <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

7 Christina:

Underbara vyer och fantastiska bilder! Ljuva livet!

Svar: Tack så mycket Christina för det!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

8 Jerry:

Otroligt bra och trevlig Blogg, Stort tack för att vi får läsa.

Svar: Tack så¨mycket själv Jerry för det och jag är mycket glad över att du vill läsa den :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: