Via SLSS, som äger den mark där vårt hus är byggt på, har vi nu fått tips hur man på ett enkelt sätt fixar sin Gula husbok. Det kändes som det mest vettiga vi kunde göra nu i samband med att Immigration börjar göra det svårare för oss faranger i samband med det ena och det andra och att det är viktigt att visa var man bor i Thailand. Det ska intygas på ett trovärdigt sätt och då är det bara Gula husboken som är det rätta och mest övertygande beviset, så nu beslöt vi att göra slag i saken på allvar genom att skaffa boken.
- Pass (Som tar kopia på de sidor som är nödvändiga och återlämnar passet direkt)
- 6 passfoton per person som ska stå med i den Gula husboken
- Blå husbok (Som behåller den Blå boken under handläggningen och återlämnar den sedan tillsammans med den Gula husboken)
- Kopia på leasingkontrakt från Landoffice
- Kopia på tomtkartan från Landoffice
- Fotografi på huset i original (Som tar kopia på fotot och återlämnar originalet direkt)
Kostnaden för Rulle och mig är 5 000 baht och då inkluderar priset all pappershantering av Som, (översätter till thai, fyller i alla blanketter, tar kopior, som man sedan signerar, etc) samt transport med bil från Huay Yang till Tap Saké och tillbaka (totalt 2 resor t o r), och den avgift som Kommunhuset i Tap Saké tar för det slutliga utfärdandet av den Gula husboken.
Vi ska då veta att det enda som Som får för egen del av de 5 000 baht som det kostade oss är 1 500 baht som ska täcka transporten 2 resor tur och retur till Tap Saké (3 mil t o r) och den tid hon lagt ner på sitt arbete att färdigställa de huvudsakliga dokumenten. Resten tar Kommunen i avgifter etc. Som säger att hon är nöjd ändå då det ger henne fler arbetsuppgifter som trots allt ger lite mer pengar förutom att driva buss-stationen och sitt transportföretag.
Det är bra att kolla om Som är på plats först så man inte åker dit i onödan. Mobil: 087 162 68 90
I tisdags den 24 januari lämnade vi alla nödvändiga handlingar samt bara namnen på Rulles och mina föräldrar till Som.
Som översätter samtliga uppgifter till thai och när det är klart åker hon själv till Tap Saké för att lämna in handlingarna till Kommunhuset i Tap Saké och betalar där vad det kostar. De ska då godkänna alla dokument som Som lämnar och som ska ligga till grund för den Gula husboken.
I måndags den 30 januari var det godkänt och klart och Som hämtade oss med minibuss för att åka till Kommunhuset i Tap Saké. Där skulle vi underteckna de papper som behövdes för fortsatt handläggning inför färdigställande av den Gula husboken. Härefter skulle samtliga handlingar sändas från Kommunhuset till Bangkok för sammanställning och utfärdande av den Gula husboken. Enligt Som trodde hon att det skulle bli klart i nästa vecka. När det väl var klart skulle hon lämna den Gula husboken till oss hemma i huset.
Idag fick vi besked av Som att vår Gula husbok var klar och den överlämnades till oss hemma i huset efter att vi undertecknat de papper som visade att den överlämnats.
Det har därmed tagit nio dagar för att få vår Gula husbok efter att vi lämnat våra handlingar till Som. Det tycker vi är oerhört snabbt handlagt och Som har gjort ett suveränt jobb för att handlägga det hela för vår del och dessutom givit fin service med klara besked och transporter som fungerat optimalt.
Vi är mycket nöjda och glada över att vi äntligen fått vår Gula husbok som kommer att vara en god hjälp i våra fortsatta förehavanden med Immigration, köp av MC mm mm.
Stort tack till Som för hjälpen och hennes utmärkta och snabba service och Som är duktig på engelska och oerhört seriös och hjälpsam!
Som och Rulle vid Kommunhuset i Tap Saké 2017-01-30
Som är en klippa, kan engelska och kan kommunicera med myndighetspersoner.
Bra att du skrev om detta. Eva på Van Ravi