2017-07-09 Plötsligt så händer det...

Idag blev det lite trädgårdspyssel på förmiddagen och till min glädje uppmärksammade jag en Drakfrukt som är på tillväxt på vår Drakfruktsplanta. Det är vår älskade dotter Marias favoritfrukt och hoppas den hunnit blir klar att skördas när hon kommer hem hit i september.
 
 
Drakfruktsplantan är ingen vacker planta och därför står den lite i skymundan på vår tomt. Nackdelen är att den inte får så mycket sol som den behöver för att bära fler frukter per säsong där den står men det är vi medvetna om. En frukt är i vart fall en frukt och vill vi ha fler går det att köpa på marknaden nu.
 
Drakfruktsplantan tillhör familjen kaktusar och på thai heter Drakfrukt Gäo Mankån...Drakfrukt finns med både vitt och rött fruktkött och den är mycket vitaminrik på framför allt C-vitamin
 
Här kan du läsa mer om Drakfrukten om du är intresserad...
 
Drakfrukt på gång...
 
...och bananstocken fortsätter att utvecklas.... 
 
Så här långt har vår blivande bananstock kommit....
 
Nu känns som jag varit tillräcklig aktiv för dagen och tror jag masar mig ut till vilfåtöljen i vårt uterum för att softa och läsa några timmar. 
 
Till dig min bloggläsare önskar jag en skön söndag i vilans tecken.
 
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Ha en skön söndag kram Gertrude

Svar: Tack så mycket Gertrude och kram till dig från mig 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Yvonne Sundberg:

Så roligt att ni får frukt. Vi hade också en drakfruktsplanta med rött fruktkött. Som vi tycker är godast. Den blev tyvärr bara sämre och sämre, så vi tog bort den förra gången vi var nere. 😢 Ha en härlig söndag! Kram 🤗

Svar: Tack så mycket Yvonne för din kommentar och vad synd att den inte mådde bra🤒🤢Ha en härlig söndag du också 😍Kram
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Elisabet Lundqvist :

Va kul att se hur den ser ut med en frukt på.jag har några drakfruktplantor själv men har inga förhoppningar om att få frukt . Men dom är ändå roliga att ha för dom påminner mig om mitt älskade thailand . Ha en riktig skön dag /Elisabet

Svar: Tack så mycket Elisabet för din kommentar och visst är det kul med plantorna framför allt om de ger frukt åtminstone någon gång 😀Ha det så gott!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Anette:

Spännande. Hoppas att frukten är klar till din dotter kommer, vilken höjdpunkt. Ha en skön söndag. Här skiner solen och min dag startare med Medicinsk yoga i trädgården. GOTT!

Svar: Tack Anette det hoppas jag också för hennes skull 😍Vilken härlig dag samt start på dagen du också fått 😊Ha det så gott resten av dagen 😊
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Maria:

Mmm ja jag hoppas den inte blir klar innan jag kommer :) Längtar verkligen till den goda färska frukten..slippa äta sånt som färdats tusentals mil :p POK ÄE

Svar: Mmm mitt hjärta det får vi hoppas och jag förstår att du längtar hem hit. 😍😍😍Pok äd
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

6 Anonym:

Tror att "ändarna" på bananerna ska tas bort - åtminstone gjorde man det på Kanarieöarna

Svar: Här låter man dem växa ifred utan ingrepp 😊
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: