2017-07-18 Dagens cykelträningstur till Prachuap Khiri Khan via Dan Singh Khon i sol och regn, 7, 1 mil...

Kl. 08.30 gav Rulle, Svein och jag oss iväg på dagens cykelträningstur till Prachuap Khiri Khan (PKK) via Dan Singh Khon och regnvädret hade gett sig av för tillfället och solen lyste mellan de grå molnstrimmorna. Härligt!
 
Denna cykelträningstur kräver en hel del både styrka och kondis, som jag beskrivit tidigare, och det är tre uppförsbackar (500 m, 1 km, 2 km) som kräver en hel del och framför allt den sista på 2 km.
 
Till min glädje ökade jag på farten med 2 km/timme till skillnad mot i torsdags förra veckan i 2 km backen som är den backe som kräver mest tycker jag. Det låter kanske löjligt lite men för mig är det ett tecken på att jag blivit lite starkare i min uthållighet och ännu bättre ska det bli framöver. Det gäller att glädjas även över de små framstegen...
 
När dessa tre uppförsbackar är avklarade är det bara att susa nedför i 3 km och resten av vägen kräver inga större ansträngningar annat än att mer sätta fokus på hastigheten och det är bara att cykla på allt var tygeln håller. 
 
Vi rullade in i PKK efter 4 mil på 1,54 timme och stannade till vid 7-11 för att fylla på vattenförrådet som vanligt.
 
Rulle och Svein...
 
7-11 är ett bra vattenhål för här kan vi köpa mineralvatten...
 
Vi cyklade vidare till Cykelshopen för att beställa lite cykelkomponenter och de kollade även Sveins cykel som behöver en del justeringar....
 
Här finns det många cyklar att välja på efter tycke och smak...
 
Den här lilla cykeln skulle passa bra till vårt älskade barnbarn Adam, 3 år, nästa gång de kommer hem till Huay Yang. Han har börjat cykla så smått hemma i Stockholm, med stödhjul än så länge, och det verkar gå hur bra som helst.... 
 
...och så finns samma typ av cykel i blått också...
 
En massa cyklar och cykelprylar finns det här...
 
När vi var nöjda med cykelbutiksbesöket cyklade vi vidare till Prachuap Hotel för grabbarna ville få något i magen. De gillar att sitta här för det är fin utsikt över bukten...
 
Rulle och Svein väntar på sin förtäring på Prachuap Hotel...Jag var inte det minsta hungrig så jag nöjde mig med mina två bananer och vatten...
 
Prachuap Hotel...
 
Det var tur att vi tog denna paus under tak för plötsligt vräkte regnet ner så det gick knappt att se båtarna i bukten längre....
 
Regn i mängd....
 
Den värsta skuren var snabbt över men det fortsatte sedan att regna i mindre omfattning...
 
Bukten utanför PKK och strandvägen...
 
När grabbarna var mätta och belåtna äntrade vi våra cyklar igen för hemfärden och det regnade hela vägen hem mer eller mindre. Rulle och jag hade dock regnjackor men vi var inte torrare för det pga svett och kondens men vi höll oss åtminstone varma. Rulle har regnskydd för sina cykelskor men jag trädde ett par plastpåsar över min träningsskor för att det inte skulle bli framför allt smutsiga av stänk från bilarna på motorvägen. Det är kanske dags att investera i ett par regnskydd för skorna till mig också...
 
Jag har fått en toppenbra varningslampa av Rulle i present och den placerar man bäst under sadeln. Den lyser med fast sken eller blinkande i två olika hastigheter. Den invigde jag idag och den blev en bra effekt, framför allt när vi befann oss på motorvägen.
 
Det är en LED lampa som man laddar upp via elnätet och därmed behövs inga lösa batterier...
 
Lampan är inköpt via Aliexpress
 
 
Vi rullade in till huset strax innan kl. 14.00 och Rulle tog på sig uppgiften att rengöra våra cyklar samt ta loss min kedja och göra ren den grundligt från smuts och små sandkorn, allt för att kedjan ska hålla längre och fungera som den ska förstås.
 
Dagens träningsresultat för min del: 7,1 mil, snittfart 21,3 km/timme, maxfart 38,6 km/timme och en träningstid på totalt 3,16 timmar samt det bästa, brända kalorier på 1 847 kcal.
 
Samtliga resultat är bättre än i torsdags och dessutom cyklade vi 1 km längre denna gång.  
 
Jag är mycket nöjd och det bästa är att det är suverän konditionsträning samt oerhört roligt dessutom är jag sååå nöjd med min cykel!
 
Stort tack till min älskade Rulle och goa fina Svein för en mycket trevlig cykelträningstur!
 
Till er bloggläsare önskar jag en extra mysig tisdag!

Kommentarer:

1 Anonym:

Men håller du på så här blir det inget kvar av dig. Skämt åsido du är jätteduktig jag beundrar dig. Kram Gertrude

Svar: Tack så mycket Gertrude och du behöver inte vara orolig, bara bra att få bort lite extrahull och byta ut till fräscha muskler istället :-D Kram!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Anette:

YES dagens höjdpunkt Annikas blogg! BRA jobb alla tre. Ni är goda förebilder. Förstår att du saknar ert älskade barnbarn Adam, 3 år. När kommer Adam till HY? Vi cyklar 3 mils turer, igår till Christinehovs slott med omnejd och såg en massa vilt bla vildsvin. Idag yinyoga och löpning. Nu är det dags för oss att åka till Kiviksmarknad. Ha en fin tisdag och tack för din blogg.

Svar: Tack så mycket Anette och det glädjer mig att du uppskattar min blogg 😀Inget är bestämt när vi får träffa Adam med familj i verkligen det blir någongång nästa år. Under tiden träffas vi via videosamtal 😍Härligt ni tränar hårt ni också😊Må så gott hela familjen och ha en mysig kväll ☺
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: