2017-07-24 En hel del regn idag och ett trevligt marknadsbesök i Huay Yang...

Hela förmiddagen regnade det mer eller mindre så jag ägnade mig åt hushållspyssel och Rulle meckade med cyklar samt sin MC och har man hus och hem samt en massa prylar finns det alltid att göra.
 
På sena eftermiddagen hade regnet upphört och jag cyklade bland annat till marknaden för inköp av grönsaker och våra tanter som vi alltid handlar av var på plats. De blir alltid så glada och vi växlar några ord samt att de är glada över att ha fått fast tak över sina marknadsstånd.
 
Måndagsmarknaden i Huay Yang
 
Många vattenpölar blir det efter dagens regnande...
 
En söt pigg liten tjej som var där med sin pappa och hon blev lite blyg när jag ville fotografera henne men det var okej för pappan..
 
En av våra tanter som vi oftast handlar grönsaker av....
 
...och tant nummer två och det här båda har stånden bredvid varandra och har den ena inte det vi söker har den andra oftast det. Hon ville inte le mot kameran för hon saknar en tand i överkäken som hon inte vill visa på bild... 
 
Vår goa vitlökskvinna som sitter i skräddarställning och det är duktigt gjort i den åldern...
 
Idag blir det nykokt smarrig majskolv som förrätt till kvällsmålet och det luktar så gott när de ligger där i byttan...
 
2 bamsemajskolvar inköptes och de kostar 10 baht per styck...
 
Han doppar först ner dem i en annan bytta innan han lägger dem i dubbla påsar för att de ska hålla värmen...
 
Nu blir Rulle glad för han älskar dessa majskolvar!
 
Ett tjockt grått molntäcke ligger över Burmabergen...
 
I morgon är det 80 % regnrisk och så blir det säkert men min strandlångis ska jag ändå ta oavsett om det regnar eller inte. Man kan inte bli mer än blöt och det är ett varmt och skönt regn så det gör inget.   
 
Jag önskar dig min bloggläsare en härlig måndag och var rädd om dig och de dina i både vått och torrt!

Kommentarer:

1 Anonym:

Man skulle kunna tro att det är Sverige du beskriver eller åtminstone Norrland. 80% regnrisk det har vi också. Fast vi hade blivit "lovade" sol. Men vi har ju fått ett litet solsken

Svar: Mmmm så kan det kanske kännas och det borde vara sommar i Sverige och det som betecknar "normalt" sommarväder, varmt och skönt och barfota liv samt lätt klädsel, men här i Thailand är det regnperiod just nu så det är därmed normal med regn mer eller mindre men det är åtminstone varmt och skönt och regnet behövs verkligen för naturen och att fylla på alla regnvattendepåer inför den kommande torra perioden om några månader :-D Hoppas det vänder snart för SommarSverige och blir lite mer sol och värme som sig bör....
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Anonym:

Får ha honom en dryg vecka. Oj så kul. Ha det bra i HY och njut av majsen./ kram Gertrude 😀

Svar: Aha, var det du Gertrude som skrev som anonym och ha det så bra du/ni också! Kram!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Anette:

Härliga bilder. Gott med majskolvar. Ha en fin måndag och en mysig promenad imorgon... (då cyklar vi en tur).

Svar: Tack så mycket Anette och visst är det gott med nykokta färska majskolvar 😊 Ha en mysig cykeltur 😊😎🚴🚴
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Anonym:

Vi har visst samma favorittant bland grönsakerna😃

Svar: Vad kul 😀
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Måd:

Alltid trevligt läsa om dina bestyr och äventyr i Huay Yang.
Jag blir på gott humör och börjar längta lite smått...

Svar: Tack så mycket Måd, det glädjer mig att veta och det är väl snart dags för er att återvända hem till HY igen och jag förstår att du längtar tills dess :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: