2017-07-25 Tisdagens Hat Wanakon i Huay Yang....

I dag på förmiddagen har vädret varit soligt och fint och den starka vinden som härjat i natt och i morse har avtagit betydligt. 
 
Dagens strandlångis startade från Wat Samut och givetvis efter "utfodring" av torrfoder till vovvarna Damm och Co samt pressatköttpinnar. De var alldeles vilda idag och förmodligen på grund av att det inte varit lika aktiva igår när det regnade en hel del.
 
Stranden var otroligt bred i dag och havsvattennivån har sjunkit betydligt sedan jag var här sist.
 
Bred fin strand med vackra sandmönster...
 
 
 
I höjd med stranden nedanför Sukta Resort kom nästa hundgäng farande och var lika vilda av glädje de. Det var Lilleman, Fino, Brownie och Liona och de skulle också få sin ranson av torrfoder etc. såklart.
 
De rusade sedan ut i vattnet för att jaga fiskstim och det var hög svansföring dem emellan...
 
Här simmar Brownie in till land...
 
 
Vilken action på Brownie...
 
Fino var på lilla tiken Brownie flera gånger och ibland fick han hjälp av tiken Liona men Brownie klarade ut det själv...Lilleman gick sin väg och hittade på något att lukta på istället, han är snäll mot Brownie.... 
 
 
Så fina kontraster idag mellan himmel och hav samt strand...
 
Innan Wanakon Nationalpark stannade Lilleman och Liona då de inte ville kliva in på Enöga & Co revir. Brownie hängde med i mina fotspår och trodde hon skulle klara sig med det.
 
När Enöga såg oss på håll kom hon springande glatt mot mig mig men vände sig sedan direkt till Brownie och berättade tydligt, genom att brotta ner henne och ställa sig över henne, att hon inte hade något där att göra. 
Stackars Brownie skrek av skräck och det räckte för Enöga som sedan med högt buret huvud lommade upp i parken igen. 
 
Jag fortsatte att gå norrut och Brownie visste vare sig ut eller in vad hon skulle göra. Hon tog några trevande steg efter mig men insåg att hon var på helt fel mark och stannade för att sedan vända hemåt igen.
 
Det här vet hundarna mycket väl och fast jag bad Enöga att inte vara för hård och tuff mot stackars Brownie är det deras liv och instinkter som styr och så länge det inte går helt över styr med ett överfall är det bättre att de får reda ut sin rangordning eller sina respektive revir själva.
 
Här kan jag nu gå utanför reven då det är mycket lågt vattenstånd...
 
 
Här på revet sitter ett par Pacific Reef Egret och konverserar....
 
Det verkar som om den högra pippin har övertaget när det gäller snacket....
 
En vacker fågel som ser lite elak ut med sin gula blick...
 
En man som samlar på blåmusslor och säcken har hunnit bli halvfull...
 
 
Dags att snart ge sig av....
 
Jepp..... 
 
 
Vid klippgränsen var hela revet blottlagt och ville jag fortsätta längre norrut på stranden var det bara att gå vidare torrskodd...
 
Här luktar det både hav och lite dy...
 
Jag gick bara fram till grottan till vänster i bilden men vände sedan där för att gå hemåt igen...
 
Klippgränsen som är lätt att passera idag....
 
Strax norr om klippgränsen...
 
Vacker siluett av Ao Manaobergen... 
 
Den andra stranden norr om klippgränsen...
 
Vy söderut och klippgränsen därborta till höger i bilden...
 
 
Mönster av hård fuktig sand...
 
Min strandade trädstam för dagen som nu är helt blottad,,,
 
En vacker rööööd havsväxt under vattenytan...
 
Vy söderut...
 
Skönt att se en blå himmel som lyste med sin frånvaro igår...
 
Vy norrut...
 
Bra fotmassage på den hårda mönstrade fuktiga sanden...
 
Sandhögarna efter sandmasken breder ut sig...
 
När jag kom tillbaka till stranden nedanför Sukta Resort låg Brownie och Lillflickan där och väntade på mig. Brownie bara skrek av glädje när hon såg att det var jag och vi har blivit riktigt bra kompisar. Hon var lite lortig i öronen och jag fick till och med fixa dem med en medhavd tops.
 
Lillflickan äter gärna ur min hand men jag får inte röra henne. Hon är lite öm i höger ben eller i tassen för hon markerar med lite hälta när hon går men det är svårt att kolla när hon inte låter mig göra det. Hoppas det bara är en liten övergående sträckning eller så som går över av sig självt.
 
Unga tiken Brownie...
 
En söt och trevlig tik.... 
 
Tack så mycket mina fyrbenta goa vänner för en mysig strandlångis!
 
Er bloggläsare önskar jag en härlig tisdag var ni än befinner er på vårt vackra jordklot!

Kommentarer:

1 Anna-Lena:

Snart får vi trampa runt där. med spänning ser jag fram emot att besöka HY under sommaren. Vackra bilder idag Annika!
Kram Anna-Lena

Svar: Tack så mycket Anna-Lena och härligt att ni snart är här i HY! <3 Kram!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Anette:

Vackra bilder Annika! Kul med fåglar och hundar. Idag cyklade vi 4 mil, kändes mycket bättre. Kunde trampa på mer i tyngre växlar. Det var fjärde gången vi cyklade och vi har gamla cyklar, men jag är nöjd. Det som begränsar att inte cykla längre just nu är ändan, benen ok. TACK för din inspiration till att börja cykla. Ha en fin tisdag.

Svar: Tack så mycket Anette för det! Duktigt gjort och visst är det härligt när det fungerar bättre och bättre och styrkan kommer vartefter. Tips är att ha bra cykelbyxor med lite stoppning för ändan...Kul att ni också anammat att cykling är superbra träning samtidigt njuta av omgivningen :-D Lycka till med det fortsatta trampandet och ha en mysig tisdag!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Berit%2525252525252520S%25252525252525F6derberg:

Hej Annika Vilka naturupplevelser du förmedlar och vilka bilder helt underbara. Undrar vem har gett namn till alla hundar är det du månne? du verkar vara som dras matte verkar ha så god hand med dom du är verkligen en fin och god djurvän , det uppskattar jag Ha en god tisdagskväll.:)

Svar: Hej Berit och tack så hjärtligt för din fina respons på mina bilder och min blogg. Jag har hittat på namnen på "mina" vovvar som det passar dem utom Sockan som döpts av vänner till oss. Vovvarna känner att jag vill dem väl och blir de kompisar direkt eller så tar det lite längre tid 😍 Må så gott och ha en trevlig kväll😊
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Tina:

Fina bilder och det var så roligt att se dig "live" idag 😁 Kram!

Svar: Tack så mycket Tina och det var lika roligt för mig att träffa dig😍😁Kram!😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Sofi:

Hej. Vad trevligt det är att läsa om dina strandlångisar och vardagslivet i HY.
Vet du hur många skandinaver som bor permanent i HY?
Hälsningar Sofi

Svar: Hej Sofi och roligt att du läser och uppskattar min blogg 😀Jag tror att vi är ca 10 -12 skandinaver som bor här permanent 😊
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

6 Sofi:

Mailadressen blev lite fel. Sofi

Svar: Ok😊
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

7 Jessica Högberg:

Så himla vackert. Matar du hundarna varje dag?

Svar: Tack så mycket Jessica och jag ger bara vovvarna några nävar mat per hund för att det känns bra att de får något i magen men själva matningen per dag får de från annat håll :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

8 Tina Holst Önneby:

Hej min fina vän ❤
Jag längtar efter dig och vårt fina Huay yang, tack för alla fina bilder och uppdateringar ❤ Många kramar till dig ❤

Svar: Tack så mycket själv kära vän och jag längtar efter dig också <3 Massor med varma kramar till dig från mig! <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

9 Pia:

Fina bilder!! Vi har begravt mamma idag så nu är vi trötta som skitar!! Blir skönt att sticka på vår långresa till Provence om några veckor🍷🍾🇫🇷🇫🇷🇫🇷 Pussa Rulle

Svar: Tack så mycket Pia och nu har din fina mamma fått ro och jag förstår att du är trött då sådant tar mer än man tror 😍Härligt med långresa till Provence som ni gillar skarpt men vi saknar er givetvis här hemma i HY 😍Pussa Isac och kram till dig 😍😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

10 Jessica Högberg:

Ok men du är där varje dag? Fint oavsett

Svar: Nja nästan eller åtminstone varannan dag :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: