2017-06-20 Tjohej vad duktig jag är, cykelträning 8,2 mil tur och retur Ban Krud

Dagen bjöd på soldis och bara +34 C i skuggan och idag skulle jag testa om jag fixade ett cykelträningspass med Rulle till/från Ban Krud på lite drygt 8 mil. Rulle har cyklat den här sträckan hur många gånger som helst i flera år men nu eftersom jag kommit igång med cykelträningen ville jag nu testa om jag fixade det här och då helst på en skaplig tid.
 
Vi började cykla mot Sang Arun och därefter ut på motorvägen mot Tap Saké. Ca 5 km före Tap Saké lämnade vi motorvägen och svängde in på fina småvägar ner till havet och de fiskebyar som ligger innan Tap Saké.
 
I slutet på fiskebyn närmast Tap Saké som bjöd på en härlig vy.
 
Därefter tog vi kustvägen till Ban Krud och vi hade ganska hård motvind och en hel del sega långa backar men det är bara att kämpa på..
 
Bildbevis på att jag cyklat hit, 4,1 mil och nu återstår bara att cykla hem igen :-D 
 
Vi stannade till i Ban Krud för en energiintagspaus vid 7-11. Utanför affären kan man sitta på soffor i skuggan och inmundiga det man handlat.
 
Skönt med en energiintagspaus... 
 
Nej, här kan vi inte sitta hur länge som helst och slöa utan upp på cykelsadlarna igen för hemfärden.
 
På hemvägen fick vi lite mer vind i ryggen som gav lite skjuts vid uppförsluten och det underlättade lite så jag kunde hålla en högre fart, åtminstone på rakorna...  
 
Rulle drog i väg då och då och cyklade tillbaka för att få en effektivare träning då jag definitivt inte kan hålla samma tempo som Rulle rakt igen hela rundan utan jag håller mig den den nivå som är rimlig för mig.
 
Mitt mål är givetvis att bli starkare och mer uthållig vart efter träningen fortgår men det gäller att inse att det tar sin tid. Att ha övertro på min förmåga kan sluta med att jag förtar mig och det är ingen bra strategi. Skynda långsamt och lägga upp en vettig träning tror jag mer på.
 
Jag behöver inte bevisa min förmåga eller oförmåga för någon annan än för mig själv och jag känner min kropp och förmåga vid det här laget och vet att jag är envis och målmedveten och gör så gott jag kan och förmår varje träningspass.
 
 
Vi behöver fylla på fruktförrådet där hemma så vi stannade till i Tap Saké vid marknaden på Järnvägsgatan för inköp av en knippe bananer och 1 kg gula mangos. Det kunde jag ta i min cykelkorg.
 
På huvudgatan i Tap Saké, strax nedanför 7-11, om man har motorvägen i ryggen, ligger ett riktigt bra gym med riktigt bra utrustning enligt Rulle. Han har varit där och tränat en gång hittills och för att ge extra träning cyklade han dit och tillbaka. Det är starkt jobbat, eller hur?!
 
Vi har ju ett gym i Huay Yang, Chang Corner, men detta är bättre utrustat och de verkar ha koll på utrustningen. Rulle kommer att fortsätta träna i veckorna på Chang Corner då han har årskort där men 1 gång i månaden har han för avsikt att åka till det här gymmet för att träna.
 
Att träna på detta gym i Tap Saké kostar 150 baht/gång, 500 baht/vecka, 1 500 baht/månad eller 13 000 baht/år. 
 
Gymmet i Tap Saké
 
Bra budskap...
 
Inklusive diverse pauser tog hela cykelträningen till/från Ban Krud 4 timmar och min snittid blev 20 km/timme och maxfart 36,5 km/timme och jag har bränt 2065 Kcal. Jisses nästan hela dagsbehovet!
 
Jag kan inte säga annat än att jag känner mig mycket nöjd med mig själv och framför allt för att jag fixade hela sträckan utan större besvär annat än att det var mer eller mindre ansträngande mellan varven men så ska det ju vara under ett träningspass.
 
Vi var ju inte ute för att lustcykla utan för att TRÄNA. Det ska kännas i hela kroppen, mjölksyran ligger och lurar i mina lår, lungor och hjärta får jobba hårt men när allt är klart kommer lönen för mödan. Kroppen och knoppen mår gott av att jobba och efter jobbet kommer den sköna softningen.
 
Tack min älskade Rulle för ett härligt och ansträngande cykelträningspass!
 
Till er bloggläsare önskar jag en trevlig tisdag och var rädd om dig och de dina!
 
 

Kommentarer:

1 Owe%252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252525252520Betander:

Wow vilken järn lady. Jag är imponerad.

Svar: Tack så mycket Owe för det :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Anette:

BRA JOBB Annika. Bra att du stannar upp och ser hur bra du är. Så vackra bilder du har tagit. Jag saknar min träning efter har varit 4 dagar med våra killar på Dreamhack, Vilken kontrast!

https://dreamhack.se/dhs17/


Svar: Tack så mycket Anette och visst är det underbart att träna samt tänja lite på gränserna. Förstår att du saknar din träning efter 4 dagar men du har säkert varit med om något som var värt det :-D Ska kolla länken...
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Christina:

Wow! Vilket träningspass! Bra kämpat!

Svar: Tack så mycket Christina!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Berit Knapasjö:

WOW!
Du är grym Annika!
😘😉🤗

Svar: Tack så mycket Berit 😀😍😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: