2017-09-22 Dagens cykelträningspass till Prachuap Khiri Khan via Dan Singh Khon, 7,1 mil...

Ned erbjöd sig att städa vårt hus i går istället för idag så det skulle vara fint när vi kom hem. Vi kunde därmed ta det lite lugnare i morse och behövde därmed inte stressa iväg på diverse fysisk träning idag då det inte blev någon träning igår.
 
Rulle och Maria träningscyklade till Tap Saké för att träna på Fitnessgymmet där och jag träningscyklade till Prachuap Khiri Khan (PKK) via Dan Singh Khon.
 
Vädret bjöd på soldis och det var bara 31 grader i skuggan och ganska måttlig vind så det var ett perfekt väder för en lång cykelträning.
 
Idag fick jag möjlighet att testa min nya lampa kombinerad med en tuta på 140 dB för att försöka "skrämma" de hundar som gärna vill jaga oss cyklister. En gång behövde jag använda den mot en hund som började skälla och ville jaga mig och ett tut räckte för att den skulle komma av sig. Det var ju bra för dessa jagande hundar kan ställa till både för sig själva och oss cyklister och om det här är ett effektivt sätt att stoppa dem direkt är det ju toppen. 
 
Det är relativt få hundar som jagar oss för det flesta bryr sig inte utan kollar bara lite slött eller fortsätter sova utan att röra sig alls. Ju svalare väder desto större risk för att de hundar som har en tendens att jaga verkligen gör det då till skillnad mot när det är mycket varmt för då är de lite slöare. 
 
Mitt nya lyse, i de rätta färgerna, för eventuell kvällscykling samt att den är kombinerad med en tuta på 140 dB
 
Backspeglar på båda sidorna är också viktigt här på vägarna...
 
Nu är det bara att sätta på cykeldatorn i sitt fäste och ge sig av på dagens cykelträning...
 
Peppad för cykelträning i min nya fina cykeltröja...
 
När jag klarat av alla de tre tuffaste backarna på denna runda via Dan Singh Khon är jag lika glad varje gång... 
 
En liten skojig selfie som visar min glädje att de tuffaste backarna är avklarade för denna gång...
 
Nu är det bara att susa ner för sköna nedförsbackar några kilometer...
 
Lite soldis idag och skönt att slippa den brännande solen...
 
När jag kom ut på Immigrationvägen svängde jag vänster och cyklade den långa högerkurvan mot Stones Hang, för att få lite mer backträning och sedan raka spåret till PKK.
 
Jag rullade in till PKK och 7 Eleven efter 4 mil på träningstiden 1,46 timme och det kändes riktigt bra. 
 
Efter påfyllning av mineralvatten i mina vattenflaskor och en kall vegetarisk soyamjölk i magen cyklade jag runt lite i PKK och stannande sedan till hos Ludo på See Sea för att köpa 2 blåbärspajbitar till Rulle och Maria och en citronpajbit till mig.
 
Strandvägen i PKK söderut
 
Strandvägen i PKK norrut...
 
See Sea på Strandvägen där Ludo finns med sina goda pajer och annat gott. De har även en pytteliten resort med några få rum för den som vill övernatta här i en eller flera dagar... 
 
Efter inköpet av godsakerna cyklade jag hem igen och det kom några regndroppar men det blev inte mer än så.
 
Jag rullade in till vårt fina hus strax före kl. 14.00 och Rulle och Maria kom hem strax efter mig. Härligt nu har vi gjort vår sista fysiska träning för den här veckan och det ska bli skönt att fira fredag och helg :-D
 
Mitt cykelträningsresultat: Distans 7,1 mil, cykelträningstid 3, 10 timmar, snittfart 22,3 km/timme, maxfart 38,3 km/timme och 1 695 brända kcal. Den här sträckan är tuffare än Ban Krudrundan men jag gillar den mer och mer och det känns bra att känna så.
 
Jag önskar er alla bloggläsare en mysig fredag samt helg och må så gott!

Kommentarer:

1 Anette:

BRA JOBB Annika. Finfin tröja och cykel. Här har det blivit löpning idag, hoppas på bättre väder imorgon när vi ska cykla. Avis att ni kan cykla året runt...Ha en fin fredag med familjen.

Svar: Tack så mycket Anette och duktigt jobbat du också och hoppas ni får bättre väder så ni kan cykla. Ja det är en ynnest att kunna cykla året om 😍 Må så gott hela familjen och ha en mysig kväll 😀
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Christina:

Verkligen en tuff runda! Häftigt att läsa om din träning. De där backarna är inte att leka med, jag har visserligen bara moppat där men jag har ju trots allt lite fantasi :-)
Låter en smula jobbigt med hundarna, funkar tutan är det ju en bra idé. Lite läskigt annars tycker jag att bli jagad av hundarna.
Fiffig idé med backspeglar på cykeln! Något att ta efter här hemma i Sverige, känns alltid så tomt när jag cyklar och inte kan se bakåt som när jag moppar. har faktiskt inte ens tänkt på att man självklart även kan montera backspeglar på cykeln!
Ha en alldeles underbar helg!

Svar: Tack så mycket Christina för din kommentar och det inte så kul med ev jagande hundar men det händer dessbättre så ofta. Backspeglar är ett måste tycker jag för att ha koll bakåt. Rundan är superbra träning och det blir mindre jobbigt i backarna med tiden😍😁Må så gott båda två och ha en mysig helg 😍😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: