2018-04-24 Dag 2, Mot och i Khao Lak samt Tsunami Memorial Park i Baan Nam Khem, Takua Pa, Dagsetapp 21 mil

God morgon Ranong!

Morgonvy från vår resort i Ranong...

Dags att fara iväg mot Phang Nga och Khao Lak...

Så fina vackra vägar som slingrar sig mellan berg och dal i naturskön miljö...

Kort bensträckare och vattenpaus...

Här tar vi av mot Takua Pa och Khao Lak...

Några kilometer söder om Takua Pa kör vi av huvudvägen för att kolla på färjeläget i byn Nam Khem till ön Koh Kho Khao samt även besöka Tsunami Memorial Park där vi inte varit förut...

Vi började med att kolla in färjeläget i byn Nam Khem till ön Koh Kho Khao...

Här från byn Nam Khem går en liten färja till ön Koh Kho Khao...

Sanddynor utanför färjeläget i byn Nam Khem...

Vi fortsatte sedan ca 1,5 km söderut till Tsunami Memorial Park i byn Nam Khem...

En vacker Buddha som finns i parken...

En stillsam fin park som minne för de som omkom i Tsunamin 2004...

Den här fiskebåten är en kopia av den båt som kastats upp till en skola en bra bit från stranden...

Här finns minnesplaketter för en bråkdel av alla de tusentals människor som omkom till följd av Tsunamin 2004...

Här på kartan finns den här minnesplatsen utsatt och det finns många fler minnesplatser utefter kusten i samband med Tsunamins offer...

Den här vänliga mannen informerade oss om platsen och var dessutom väldigt imponerad av Rulles hoj och berättade att han fotat den men ville gärna ställa upp på fotot tillsammans Rulle också...

Det kändes fint att besöka denna park som ett minne av denna tragiska katastrof som tog tusentals liv. Även om vi var lyckligt lottade som inte förlorade någon som stod oss nära väcker det ändå en tanke på att ta till vara på det liv vi har så mycket som möjligt för vi vet inte när det slutar...

Jag skänker en tanke till alla de som fick sluta sitt sitt liv i samband med den här katastrofen samt till deras nära och kära som förlorat dem💗

Eftersom klockan var närmare 12 passade vi på att äta lunch här i parken så det var klart innan vi anlände till vår resort i Khao Lak lite drygt 2 mil söderut.

Här åt vi vår lunch, Pad grappao gai kai dao...(stekt basilika med kyckling på risbädd och ett vändstekt ägg på toppen)...Mums!

Rulle väntar på maten...

Vi körde vidare söderut lite drygt 2 mil och checkade in på Khaolak Bayfront Resort som vi bott på några gånger tidigare här i Khao Lak City. Den här gången valde vi att bo i en bungalow nära stranden så vi får njuta av lite havsutsikt från vår altan mot poolområdet.

Vår del i bungalowen, av totalt 2 rum per bungalow, och här på altanen kan vi sitta och kolla ut över havet...

Framför altanen ligger poolområdet samt baren och restaurangen...

Rummet är stort fräscht och luftigt och likaså badrummet men det är svårt att ta en rättvis bild med kameran så är du nyfiken kan du kolla på länken via Agoda.

En del av poolområdet...

Därborta ligger frukostmatsalen en trappa upp...

Rulle smörjer kedjan på sin hoj som står parkerad under tak vid receptionhuset...

Det blev en skön softareftermiddag på resorten och efter en kort strandpromenad i kvällsljuset åt vi vår kvällsmat på resortens restaurang som låg behagligt nära vår altan. Gott och vällagat till modesta priser och skönt att ha nära hem när vi är lite trötta efter resan.

Stranden nedanför vår resort, Khaolak Bayfront Resort vid Andamanhavet..

Min älskade Rulle...

Här dundrar Andamanhavet på...

Poolområdet sett från stranden

Vi stannar här i morgon också och det  ska bli så skönt att bara få njuta av det goda i livet 😊 😎

Tack min älskade Rulle för en härlig dag och kväll och det är skoj att vara på resa med hoj!

Till dig min bloggläsare önskar jag en mysig tisdag!