2017-01-06 Tur och retur ca 8 mil på MC till Buddhaberget i Ban Krud för köp av honung...

Honungen är snart helt slut i vårt hushåll och då är det hög tid för inköp av honung hos de rara tanterna på Buddhaberget i Ban Krud.
 
Rulle hade gymträningsdag idag så jag tog Svart-Forzan dit själv. Min vackra Forza är hos Yo på Yo Garage för utbyte av diverse komponenter, nya däck och annan service så hon är inte fit for fight just nu men när hon är klar blir det full fart igen på henne.
 
Svart-Forzan är en riktig piggelin så han är kul att köra och det blev en skön tur och retur på ca 8 mil. Jag valde att ta Phet Kasem Road till Thap Sakae och därifrån den vackra kustvägen till Ban Krud och samma väg hem igen. 
 
Vinden har lugnat ner sig betydligt så snart är det dags att cykelträna till/från Ban Krud igen. Vi har ju undvikit den sträckan på grund av den extremt starka vinden vi annars skulle ha i drygt 4 mil hem till Huay Yang.
 
 
Jag köpte 6 stora burkar och länsade därmed nästan hela lagret på de stora burkarna :-D
 
Tanterna blir alltid lika glada över att se mig för de vet då att blir "storköp" av den goda honungen. De brukar lägga ner ett par flaskor vatten i påsen också som de bjuder på. Så fina och gulliga tanter och som börjar bli lite skröpliga på ålderns höst.
 
Här ska packas in burkar i tidningspapper sedan ner i påsen... 
 
 
3 burkar i varje påse fast hon ville att det skulle vara två burkar i varje på grund av tyngden men jag sa att det var okej med två påsar som slipper vi slösa i onödan på påsarna... De skulle ju bara ner i skuffen på min motorcykel och inget jag skulle bära runt på.
 
Det är lika hänförande vackert här uppifrån över havet och Ban Krud varje gång jag är där...
 
 
Det är lugnt vatten på havet just nu....
 
Buddhan som börjar bli lite härjad av väder och vind...
 
Här gick vattnet hårt åt vägen i januari förra året när det regnet vräkte ner och det blev mer eller mindre översvämning som förstörde mycket i främst Ban Krud och Bang Saphan närmast Huay Yang. Nu kommer de att bygga en bro över vägen så floden kan strömma fritt och klara mer vattenflöde. 
 
I övrigt ha de gjort massor i både Ban Krud och i Bang Saphan för att förebygga liknande situationer.
 
Stort TACK till vår Svart-Forza för en härlig tur och retur och jag önskar dig min bloggläsare en suveränt trevlig lördag var du än befinner dig på vårt vackra jordklot!

Kommentarer:

1 Jerry:

Underbart skrivet som vanligt, vi ha faktiskt semestrat i Ban Krud bodde där i en vecka för ett antal år sedan, har handlat i 7/11 där ni brukar stanna och således även varit på berget du skriver om ;-) Var rädd om er så vi får många fler "berättelser"

Svar: Tack så mycket Jerry för din fina kommentar och Ban Krud är ett mysigt ställe på alla sätt och vis :-D Var rädda om er ni också och må så gott!
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Maria:

Fina bilder! Får mig att längta tillbaka :) kul att körningen gick bra och att du fick tag på honung. Pok äe

Svar: Tack så mycket hjärtat och jag längtar efter dig 😍 Pok äd
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Anette Hellichius:

Vackra bilder Annika!!! Skulle bara vilja sitta med den utsikten och meditera.....Ha det finfint!

Svar: Tack så mycket Anette och det är verkligen en lisa för själen 😍 Ha det finfint du också 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Birgitta S:

Hej vilka söta honungstanter o så omtänksamma här har vi haft sol men några minusgrader burr
Må så gott o kram
Birgitta S

Svar: Ja Birgitta de är så goa och lika roligt att komma dit varje gång😍Ha det så bra du också i vinterSverige och klä dig varmt😘Kram 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Tiina:

Det är alltid med längtan jag läser om dina turer till "honungstanterna"! Jag och min son Pär åkte dit med mopeder när vi var i HY för flera år sedan och det var en tur vi aldrig glömmer! Så fantastisk plats och strandvägen dit var också otroligt fin!

Svar: Tack så mycket Tiina för det och visst är det en fantastiskt fin tur dit och tillbaka! Du/ni får väl se till att komma tillbaka till HY igen och uppleva samma härliga känsla :-D
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: