2018-06-03 Del 2, fortsättning på dagsutflykten och nu till Stendörrens naturreservat...

Vi fortsatte till Stendörrens naturreservat och där har jag inte varit sedan 1978 då Rulle och jag cyklade hit från Stockholm och vildcampade här. Härliga minnen och det var roligt att få komma hit igen!💕
 
Stendörrens naturreservat är ett naturreservat i Nyköpings kommun, vid Södermanlandskusten norr om Nyköping. Från Stockholm är det ca 91 km om man kör E4 och väg 219. 
 
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stend%C3%B6rrens_naturreservat 
 
 
Vi började med att vandra på en av vandringslederna ca 8 km i vacker skogsnatur nära havet... 
 
 
 
En stor fågelholk som inbjuder till en närmare titt...
 
Här inne ligger en sjöfågel (konstgjord) och ruvar på ägg...
 
 
En fästinginstallation... 
 
Lite nyttig info...
 
 
Diverse svamp- och lingoninstallation...
 
 
En liten avsvalkande badpaus för Tore...
 
Nyköpings skärgård...
 
En Ekoxe månne...
 
 
Härliga soldränkta stigar...
 
 
En konstgjord örn...
 
Fina goa Tore svalkar av sig...
 
Klart havsvatten...
 
 
Mer bad för Tore...
 
 
 
Sverige och svensk försommar bjuder på vackert väder och idyllen med ett rött hus med vita knutar...
 
 
Tore och jag blickar ut över havet...
 
 
Spindelnät i solgasset men en del fångst...
 
Vi tog samma led tillbaka til bilen, flyttade den till den stora ängsparkeringen för att se lite av andra sidan av naturreservatet med klippor och hängbroar ut till de olika kobbarna...
 
 
En av hängbroarna...
 
Jag gick över först och efter en viss tvekan ville även Tore gå över med Maria...
 
 
 
 
Här någonstans vildcampade Rulle och jag 1978 efter att ha cyklat hit 😍 
 
Stort TACK Stendörrens naturreservat för besöket samt ännu större tack Maria för att du körde oss hit så jag fick återuplliva gamla fina minnen samt få en härlig vandring med dig och Tore.😍
 
Nu tar vi en sväng till Trosa innan vi åker hem till Stockholm igen. Se nästa blogginlägg...

Kommentera här: