2018-09-12 En snabbrengöring av drivhuset på SvartForzan på Lilla Honda i Prachuap Khiri Khan...

På våra båda Honda Forzor 300 cc får man med jämna mellanrum, med hänsyn till antalet körda mil eller körsättet förstås, se till att göra rent drivhuset då det samlas smuts som kan störa drivningen.
 
Börjar hojarna, framför allt vid kallstart, gå lite ryckigt eller låta lite illa i samband med drivningen framåt, kan det vara ett tecken på att det kan ligga smuts etc i drivhuset.
 
Det är lätt avhjälpt med tryckluftsrengöring av drivhuset och det här gör mekanikerna på Lilla Honda i Prachuap Khiri Khan (PKK) på ca 15 minuter.
 
Vi har köpt våra båda Forzor där så idag när jag ändå var i PKK i samband med mitt besök på Transport Office körde jag dit med SvartForzan då drivhuset behöver en lätt rengöring.
 
Mekanikerna tog den direkt och gjorde rent drivhuset med tryckluft och det bara bolmade ut smuts och damm. De bytte även ut skruvarna till kåpan över drivhuset till blanka fina skallar då de gamla skruvarna både var fula och inte bra enligt mekanikerna. Åtgärden tog ca 15-20 minuter sedan var det klart att köra iväg och det lilla missljudet från drivhuset var äntligen borta.
 
När jag frågade vad det kostade ville inte Honda ta betalt alls då de tyckte det var ett litet arbete och förmodligen för att vi köpt våra hojar där. Fast jag inte varit där på säkert 2 år kommer de ihåg vad jag heter och var vi bor och thailändarna har ett otroligt minne när det gäller namn. Själv är jag urusel på det 😀
 
Vilken otroligt generös gest och vi har alltid fått bra service där fast vi inte varit där på ett par år nu och servat våra hojar då Yo på Yo´s Garage i Huay Yang fått göra de större servicearbetena med båda våra hojar under tiden. 
 
Lufttrycksrengöring av drivhuset...
 
 
 
Lilla Honda i PKK
 
För ett par veckor sedan gjorde jag samma sak med min vackra RödForza här på Lilla Honda i samband med ett PKK besök och som efter rengöringen spinner som en katt och de ville inte ha en baht betalt då heller😀.
 
Vi är lite sugna på att köpa den nya Forzan 300 cc framöver när den kommer för försäljning till PKK och då blir köpet på Lilla Honda förstås och de är redan varskodda så smått...
 
Vilken härlig dag det blev idag också och mycket har jag fått gjort dessutom fast dagen inte är slut än.
 
Jag önskar dig min bloggläsare en mysig onsdag (Lill-Lördag) och för vår del blir det en GT innan kvällsmaten för att fira mina nya körkort samt lite extra gott på tallriken från Jor Jarn med leverans från dem direkt hem till dörren😋
 
Tjohej vad livet är härligt att leva!
 
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Du har haft fullt upp ser jag. Men det gillar ju du. Jag är jättespänd på att få höra om er båtresa så småningom. Våra båtresor är ju inte så exotiska,5tim till Vasa, har svårt att konkurrera med er.
Men plocka lingon och kantareller är nästan lika skoj.
Ha en bra kväll. Kram Gertrude

Svar: Ja Gertrud ingen rast men ro fast ro kommer vi inte att göra på båtresan 😀 Mumsigt med självplockade lingon och kantareller 😋 Ha en mysig kväll ni också samt kram tillbaka😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Kent Johansson:

Hej Annika! Jag funderar på att köpa en Forzza, när kommer den nya ut? Vad skiljer mellan nya och gamla?

Svar: Hej Kent, de är redan ute för försäljning lite varstans här i Thailand. Den här månaden kommer den till Stora Honda i PKK. Den är lite modifierad utseendemässigt ca 10 lättare tex. Du kan googla på den så får du upp alla uppgifter.
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: