2018-09-23 Dagens kastreringsprojekt via Huay Yang Cat & Dog Rescue i ett par fastigheter nära Burmabergen samt inblick i ett typiskt thailändskt släkt- och familjeliv...

I går kväll fick vi återigen en synnerligen trevlig kväll med våra goa fina vänner Laila och Hans och denna gång på Kritsana Restaurant efter lite dryckjom hos oss innan kvällsmaten så stort TACK för det!😍
 
I morse kl 09.05 ringde Tui från Huay Yang Dog & Cat Rescue och frågade om jag ville hänga med på dagens kastreringsprojekt i ett par fastigheter på andra sidan Phet Kasem Road mot Burmabergen och att han skulle hämta mig kl. 09.30 i så fall.
 
Så klart jag ville hänga med och eftersom jag tagit det lugnt på morgonen och inte ens hunnit äta någon frukost fick det bli en snabb sådan. 
 
Vi korsade norra U-svängen och där på andra sidan korsningen väntade veterinär Pailin och hans dotter Ploy i sin bil för att få eskort till platsen där kastreringen skulle äga rum. Vi körde landsvägen mot Burmabergen och efter ca 5-6 km var vi framme. 
 
Här kände jag igen mig då jag träningscyklat här för drygt 1 år sedan och efter en fin nedförsbacke rusade ett par aggressiva hundar ut från den fastighet som vi nu var vid för att jaga mig men jag kom undan med blotta förskräckelsen. Jag har inte cykeltränat här sedan dess...😳 
 
Tui berättade att det är flera faranger som varit utsatta för samma sak just här och det finns många hundar vid de berörda husen som själva boat in sig och det är därför svårt för husägarna och de boende att ha kontroll över alla dessa hundar och se till att de sköter sig.  
 
Det som var mest överraskande, när Tui och jag kom dit, var att Kipp och Chian, som tillhör vår områdespersonal, bor där och att de är grannar. De blev lika överraskade de att jag kom där med Tui så det blev mycket skratt och stoj 😀.
 
Lite thailändskt familjeliv:
 
Kipp, syster, syster och Chian
 
I ett av de tre husen på området med kokospalmer och ananasodling bor Chian med sin 13 åriga son. Chian är änka sedan förra året då hennes make bara blev 43 år efter en tragisk trafikolycka i Chumpon/Ranongtrakten där chauffören välte med bussen som hennes make åkte i. Så sorgligt samt att det inte är så lätt att klara sig själv och sin 13 åriga son med bara en inkomst 😢 
 
Chians make som omkom i en tragisk bussolycka som passagerare förra året, han blev bara 43 år 😥 
 
Nedanför Chians hus och alla barn som tillhör de i släkten som bor där i de 3 husen... 
 
Bredvid Chians hus bor Kipp med sin make och 2 söner på 6-7 år samt sin syster och i det tredje huset bor systrar och bröder med sina barn samt mor och farföräldrar så vitt jag förstod...(De kan ytterst lite engelska och min thai är begränsad)
 
Kipps hus med sin make och 2 söner... 
 
Kastreringsdags:
 
Nu var det alltså dags för kastrering så alla tikarna som bor där inte skulle yngla av sig mer. Det kom även några hundägare från grannhusen som ville kastrera sina tikar och dagens resultat blev 12 stycken tikar.
 
Pailin är snabb och fick god assistans av sin dotter Ploy som förberedde hundarna inför ingreppen. Ploy håller på att utbilda sig till veterinär och jobbar nu på djursjukhuset i Hua Hin men om 1 månad är hon klar med sin utbildning och praktik och får sitt certifikat och det är hon glad över. Grattis i förskott Ploy!
 
Min lilla insats blev dokumentering via foton samt kloklippning....
 
Ploy har börjat med att göra i ordning första lugnande injektionen...
 
 
En sömnig tik som snart ska kastreras...
 
 
Kastreringsenheten är klar...
 
Syster till Chian lugnar sin tik som är lite orolig...
 
Dags för insomningssprutan innan kastreringsingreppet...
 
3 tikar är klara och vilar efter ingreppet och de har även fått antibiotika samt parasitsprutor...
 
Här har deras husse kommit för att få sina tikar på 1 år kastrerade...
 
En liten valp som det var för tidigt att kastrera.... Lillmatte gillar den lilla söta valpen💗
 
Lillhusse och lillmatte....
 
 
Dags att åka hem med den nykastrerade tiken och man tar det fordon man haver...Thailändarna är duktiga på att lösa det mesta utan konstigheter...
 
Här har Kipps make fixat en liten hundkoja med plåttak för att ge skugga åt den nykastrerade tiken samt att hon skulle få vara ifred...
 
Hanhunden som ligger där och tittar ville gärna gå till henne och störa men nu kan han inte komma åt henne...
 
Dags för hemfärd snart...
 
...de ska bara vänta på att den 3:e tiken i familjen är klar efter kastreringen...
 
...så nu får de alla 3 tkarna åka hem till sig...
 
Det duktiga teamet veterinärerna Ploy och Pailin samt Tui från Huay Yang Dog & Cat Rescue 💗💗💗
 
Extrabordet för assistansen är ihopfällt och ligger nu på flaket...
 
Så var vi då klara för den här gången och klockan är ca 12, så på ca 2 timmar har de kastrerat 12 tikar, det kan man kalla för snabbt och effektivt samt att kastreringsenheten sker i hundarnas egen naturliga miljö... 
 
På vägen hem stannade Tui till för att köpa smarriga friterade bananer som han bjöd mig på, mums!
 
Han är så go och fin samt generös vår bästa Tui och han har ett oerhört stort hjärta för Huay Yangs hundar och katter och jobbar helt ideellt varje dag från tidiga morgonen till kvällen!
 
Vill du vara med och stödja den här suveränt bra organisationen för att få ner hund- och katt beståndet i hela Huay Yang och inte bara där de flesta faranger bor och vistas. Huay Yang är utspritt även på andra sidan Phet Kasem Road men då de herrelösa hundarna vandrar långa sträckor för att hitta ett revir eller någon tik att para sig med kommer de lätt över på "vår" sida i Huay Yang. Med kastreringen kan vi därför förhindra att det blir fler valpar som växer till sig och parar sig, etc etc...
 
Mer information om organisationen samt hur du gör om du vill bidra ekonomiskt kan du läsa via nedan länk:
 
 
Stort TACK för att jag fick möjlighet att vara med idag samt extra roligt att få ta del av den enkla tillvaron som de flesta thailändare lever i Huay Yang samt i Thailand i övrigt. 
 
Jag älskar verkligen att bo och leva i det här fantastiska landet och det thailändska folket ligger mig mycket varmt om hjärtat!
 
Till dig min bloggläsare önskar jag en skön söndag och återigen tack för att du läser min blogg!

Kommentarer:

1 Maria:

Har skrivit det förr men det tål att upprepas, vilken insats ni gör, heja heja 💕

Svar: Tack så mycket för det Maria! <3
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Titti/Umeå/Huay Yang.:

Trevligt inlägg om hundarna och thailändskt liv på landsbygden.
Vad tråkigt med buusolyckan.
Här i Umeå har vi grejat med vår uteplats inför kommande vinter.
Kram Titti

Svar: Tack så mycket Titti för din kommentar och respons samt kram tillbaka😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Titti/Umeå/Huay Yang.:

Bussolyckan ska det förstås stå.

Svar: Jag förstår det Titti 😊
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

4 Mia:

Ett stort tack Annika! Du är bäst !!

Svar: Stort TACK själv Mia som gör mitt engagemang ännu mer möjligt 😍
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

5 Maria:

Bra jobbat av alla 👍😊 saknar att vara med o hjälpa till! Pok äe

Svar: Tack så mycket hjärtat och vi saknar dig i vårt team :-D Pok äd
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: