2019-03-31 Honey, honey, honey...

Honungslagret måste återigen fyllas på innan sista burken tar slut helt samt att vi har några burkar i lager som räcker några månader framåt. Skönt att ha det gjort innan MC-resan till/från Malaysia och Singapore och sydvästra Thailand så vi slipper tänka på det direkt när vi kommer hem.
 
Vi dricker grönt te med en dryg tesked av denna goda honung i varje morgon här hemma och den njutningen vill jag helst inte vara utan😋
 
För min del blev det därmed en liten MC-tripp på totalt 8 mil till/från Buddhaberget strax innan Ban Krud.
 
Den honung som tanterna säljer är så len och fantastiskt god att det är värt resan dit. Honungen finns på glasburk om 500 gr (pris 150 baht) eller liten glasburk om 250 gr eller på flaska om 500 gr.
 
Samtidigt blir det ju skoj på hoj för kustvägen dit, som vi även cyklar, är så bred och fin och slingrar sig så vackert inte så långt från havet. 
 
Jag valde att ta Phet Kasem Rd från Huay Yang till Thap Sakae och svängde ner till kustvägen via norra portalen då den vägen går snabbare än att välja Djungelvägen för jag gillar att dra på lite fart emellanåt när så påbjuds. Framför allt så blir det lite mer svalkande fartvindar.
 
Vy över Ban Krudkusten samt söderut mot Bang Saphan...
 
Där under tak finns mina tanter som säljer bl.a honungen...
 
De blir lika glada att se mig varje gång när jag kommer och tycker jag är så duktig som kört MC själv dit hela vägen från Huay Yang (4 mil) 😊 Fast det är ju inte så ovanligt när det gäller kvinnorna i Thailand som kört eller åkt MC sedan barnsben men oavsett vilket suger jag givetvis åt mig av komplimangen som alltid är kul att få.
 
De brukar också ge mig ett par flaskor med kallt vatten som de bjuder på mina rara snälla generösa tanter.😍
 
Guldbuddhan på Buddhaberget i Ban Krud... 
 
4 burkar á 500 gr blev det inköpt som vanligt...
 
Tanterna packar in varje burk i tidningspapper innan de lägger burkarna i plastpåsar och det gäller att kolla så inga myror hängt med från deras stånd i samband med inpackningen innan man ställer in dem extra väl ompackade i skåpet hemma.
 
En öppnad burk förvarar vi alltid i kylskåpet så inte "våra" eventuella myror kan spåra upp den söta goda honungen utifrån, vilket de annars är mycket skickliga på att spåra sig fram till...
 
Bästa och godaste honungen i Thailand tycker vi...
 
Stort TACK till mig själv för en skojig liten MCtur och retur samt till mina goa fina tanter på Buddhaberget!
 
Till dig min bloggläsare önskar jag en skön avkopplande söndag var än i värledn du b!

Kommentarer:

1 Leo Eriksson:

Hej på er!
Oj vad spännande blogg ni har. Jag befinner mig i samma situation/liv som er Mitt andra land är Lettland och mina thaikompisar som besökt Lettland tycker om Lettland då det påminner mer om Thailand än vad Sverige gör.
Jag skall följa er blogg!

Hälsningar
Leo Eriksson

Svar: Tack så mycket Leo för din kommentar och välkommen att följa min blogg 😊
Annika i Stockholm Sverige

Kommentera här: