2019-05-24 En låååååång strandpromenad på Hat Wanakon och Norra Stranden, 11,50 km...

Idag är det fredag men idag gick jag emot min vana trogen att cykelträna med Rulle till Prachuap Khiri Khan via Dan Singh Khon så Rulle fick helt sonika cykla själv.
 
Jag valde istället att gå en extra lång promenad på stranden längre norrut, nu när det går att runda den bortre klippgränsen, och det är den sista långisen innan jag flyger till Sverige den 27 maj. 
 
När jag och dotter Maria kommer hem till HY igen den 8 juli kommer vi att gå till den Norra Stranden oftare då det gäller att passa på när det är möjligt.
 
Denna del av stranden är fantastisk och har du inte varit där rekommenderar jag dig att gå dit om du är här i HY innan monsunen har vänt till nordost i mitten/slutet på oktober. 
 
Dagens favoritbild från Norra Stranden...
 
Vilket vackert skimmer det var idag över havet...
 
Huay Yang Beach...
 
Huay Yang Beach
 
Krabbmark utanför nationalparken
 
När jag gick utanför nationalparken slog det mig att jag inte sett Enöga på flera månader och jag hann inte mer än tänka tanken förrän hon kom springande och ville hälsa och få gotta förstås.
 
Härligt att se att hon mår hur bra som helst men hon ville inte hänga med mig norrut utan gick hem till sig igen...
 
Goa fina tiken Enöga som bor i natonalparken...
 
Lågvatten till max...
 
En vacker gren ligger bara där på stranden och väntar på att bli fotograferad...
 
...och likaså denna fina snäcka...
 
Snäckor finns här i alla möjliga färgkombinationer och mönster...
 
Söderöver...
 
Dags att passera revet...
 
En stor krabba pilar iväg i det grunda vattnet...
 
Flera grunda grottor på rad...
 
 
Revet både över och under vattenytan...
 
Norra Stranden har börjat...
 
Revet utanför klippgränsen som jag just gått på...
 
Ao Manaobergen i horisonten...
 
Här rasar bergsväggen när havet och vinden ligger på under nordostmonsunen mellan oktober-mars...
 
 
Sagolikt vackert med stranden kontra bergen...
 
Ett gammalt träd som blivit vitt under åren som det legat där under eller över vattennivån...
 
 
Vy söderut...
 
 
Ett par gamla träd som ryckts upp med rötter och allt ...
 
Två präktiga rotsystem...
 
Vita trädskelett kantar stranden...
 
Här är stranden svartmönstrad...
 
 
Fiskebåt på väg till hemmahamnen...
 
 
Långgrunt och fina mönster av vattenflödet...
 
 
En gammal rot som omges av strandväxten Morning Glory...
 
Flodmynning...
 
 
 
Här vände jag tillbaka söderut igen...
 
 
 
 
Karga klippor....
 
Dags att gå över revet igen och här Gertrude behöver du sätta på dig strandskorna då det kan vara vasst från revet och snäckorna 😀
 
 
Min grotta innifrån strax innan den bortre klippgränsen...
 
Vacker snäcka, igen...
 
Jag kom fram till min cykel vid 12 tiden och har då varit ute i ca 3 timmar och trampat i blandad takt totalt 15 526 steg och gått en sträcka på 11,50 km och gjort av med ynkans 620 kcal. 
 
Här ser man skillnaden mellan att promenera kontra cykelträna under ca 3 timmar där jag gör av med ca 1 800 kcal. 
 
Att gå är bara bra för kroppen och även knoppen men vill man bränna många kcal är det bättre man tränar en mer intensiv kondisträning.
 
Stort TACK till mig själv för en njutningsfull promenad i denna sagolikt vackra natur i vårt paradis Huay Yang!
 
Till dig min bloggläsare önskar jag en trevlig fredag samt helg och var rädd om dig och de dina!

Kommentarer:

1 Reidun:

Din omtanke av de hundar du möter är beundransvärd Kram till dej!

Svar: Tack så mycket Reidun och stor varm kram tillbaka till dig från mig ❤
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

2 Anonym:

Tack för den långa promenaden. Jag har alltid undrat hur du gör med promenad över revet. Nu förstår jag att du bär med dig skor......
Om man går söderut från Jacks pir så behövs inga skor utan jag brukar lämna dom, har lite svårt med att bära. Ett diskbråck gör att händerna domnar.
Men det skulle vara roligt att gå förbi revet och se den andra sidan. Mycket kvar att upptäcka i HY.
Kram Gertrude 😍

Svar: Tack så mycket själv Gertrude och jag spänner fast mina lätta strandskor på min bältesväska så jag slipper bära dem. Visst finns det massor att se och upptäcka i HY. Må så gott och stor varm kram till dig från mig ❤
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

3 Anonym:

Tack för underbara underbara bilder Annika. Tack. För mig gäller variation i träningen. Bra för kroppen. Ha en fin resa till Stockholm. Kram Anette

Svar: Tack så mycket själv Anette och variation i träningen är toppenbra tycker jag också. Kram❤
Annika i Ban Huay Yang i Thailand

Kommentera här: