2021-10-17 Hela Krutbanan, Igelbäckens Naturreservat, Silverpoppel etc

Wow, vilket vackert soligt höstväder idag igen och mitt mål med dagens långis var att gå "hela" Krutbanan, det som finns kvar av den, och den går igenom Igelbäckens Naturreservat i Ursvik, Sundbyberg.
 
Info från Wikipedia:
"Krutbanan var 3 km lång och elektrifierad med enkel kontaktledning (utan bärlina) och användes främst för att frakta ammunition. Banan var sällan trafikerad och hade aldrig någon persontrafik. I Sveriges Järnvägsmuseets samlingar finns ett äldre fotografi med beskrivningen "Urspåring i Ulriksdal (Ursvik), mars 1950. Bärgning av ellok med SJ:s två bärgningskranar." Spåret revs upp i slutet av 1980-talet."
 
Via länken här kan du få mer info om du vill ha det. 
 
https://sv.wikipedia.org/wiki/Krutbanan
 
Krutbanan, numera gång-, cykel- och ridstig
 
 
En syll som blivit kvar och här passerar jag genom berget... 
 
En ursprunglig syll (sliper)
 
Hit men inte längre då tunneln är avstängd med rejäla galler...
 
 
 
Jag vände här och gick tillbaka igen...
 
 
 
En gammal syll (sliper)...
 
 
Jag fortsatte på Krutbanan hela vägen österut mot Järvastaden där banan slutar.
 
Avspärrat? Det var det inte sist när jag gick här i veckan...
 
Här håller de tydligen på och fixar till underlaget...
 
Som fotgängare var det inga problem att runda avspärrningen så det gjorde jag...
 
 
Ny ytbeläggning på gång och det är bra då det kan vara lite lerigt gär efter regnblöta ...
 
 
Korsande stigar...
 
Det kanske blir belysning här med tanke på dessa kablar...
 
 
Fortsättning österut...
 
Fårhagen nedanför banvallen...
 
Fria får på grönbete...
 
Här tar nya Järvastaden över så jag vände tillbaka igen...
 
 
Efter en kort bit lämnade jag Krutbanan och gick på de vackra gångvägarna hemåt igen...
 
 
Fårhagen och på andra sidan om den ligger Krutbanan...
 
Galoppbacken från/till fälten/ängarna 
 
 
Härliga minnen från våra ridturer med vår egen Islandshäst Glaesir för dryga 20 år sedan då vi satte full karutta upp för denna backe på väg hem till stallet Råsta Gård. 
 
Galoppbacken
 
Vi startade galoppen här och det visste Glaesir om och sedan var det full fart upp för backen, Yiihaa!
 
På väg hemåt och lite krossad is i vattenpölen...
 
Istiden börjar närma sig då nätterna börjar bli kalla nu...
 
Ja hopp, då har de sista två korna lämnat hagen och åkt hem till Uppsala inför vinterhalvåret... 
 
 
Tunnelbanespåret för blå linje 11 som jag just passerat under...
 
 
En vacker Silverpoppel i kontrast till den blå himlen...
 
Silverpoppellöv
 
Stort TACK till mig själv och vår fantastiskt vackra omgivning för en härlig långis och till dig min bloggläsare önskar jag en skön avkopplande söndag! 

Kommentera här: