2024-06-23 Tyresta Nationalpark levererar och bjuder på en härlig långis, 15.80 km...

Idag beslöt Maria, Luna och jag att vi skulle gå i Tyresta Nationalpark då det var ett par år sedan som vi var här och gick. Vädret var perfekt för en långis i skog och mark för både två och fyrbenta, mulet och +20C. Dess bättre var myggorna få räknade så det var vi tacksamma för men då vi inte visste hur det skulle bli med det var vi väl preparerade för det. 
 
Vi parkerade denna gång vid Entréplats Brakmaren och det var en bra val då vi kom in direkt i skogen utan någon längre transportsträcka till Stensjön som vi skulle runda via Fornstigen och sedan gå vidare längs med Mörtsjön och Långsjön tillbaka till Brakmaren. 
 
De har skyltat om dessa leder på träden med tydliga markeringar för att man ska komma på rätt stig och riktning så det har de gjort bra sedan vi sist var där då det var sämre skyltat och lättare att ta fel trots karta. Appen "Min karta" är suverän och den kräver inte något Internet och där kan man se direkt var man befinner sig.
 
Stort TACK till mina älskade Maria och Luna för en mysig långis och till dig min bloggläsare önskar jag en skön söndag!
 
Jag har inga problem med att gå på en stig omgärdad med högt gräs fast man måste kolla benen noga efteråt så inga fästingar följd med....
Raska steg (Maria har fotat mig)
En djup ravin
Stor Blåklocka
Stensjön
Fornborgen
En förklaring varför sjön heter Stensjön och varför den heter Stensjöborg
Den otäcka skogsbranden som startade i augusti 1999 och det brann under en hel vecka....
 
 

Bron över ån och vi går mot Stensjödal...
Luna hack i häl...
Dag och Natt
Mörtsjön
Knepig stig
 
Här var det lite bökigt för mig att hitta rätt säkrast väg😁....
Långsjön
Luna gillar mitt levergodis Doko
Långsjön
Maffiga klippor
En suveränt bra App...
Vår runda...
 
 

Kommentarer:

1 Maria :

Vilka fina bilder du fick! Riktigt härlig prommis i perfekt väder :)

Svar: Tack så mycket hjärtat och så härlig långis blev det med er!❤️❤️❤️
Annika i Stockholm Sverige

Kommentera här: